wersja v.5 tej konstrukcji (rok 2022)
Wszyscy, którzy posiadają starsze wersje tej kolumny i posiadają kosztowny głośnik JBL i obudowę mogą je przerobić do wersji aktualnej, bo zawsze można coś zmienić, mając najważniejsze drogie części.
JBL 2226h + Audax PR 170 ZO + Aurum Cantus G3i-130 (JBL Audax Aurum Cantus)
Czas na duże kolumny i bardzo wysoką efektywność 97db
Kolumny dużej efektywności, skuteczności do lampy 2A3, 300B
Kolumny do lamp z głośnikiem 15 cali
Charakterystyka i zgodność fazowa,, pomiar ze stycznia 2022r.
wstęp
Te kolumny zostały pierwotnie skonstruowane do 3.5W lamp 2A3 – Audio Note Vindicator SS i Sun Audio SV. Są to moje po raz szósty upgradowane konstrukcje sprzed kilkunastu lat, gdzie tylko pozostała kosztowna palisandrowa obudowa, a reszta w tym głośniki, były przeprojektowane i wymieniane. Pierwszy prototyp tej konstrukcji powstał w końcu 2006 roku. Można więc powiedzieć, że ich projektowanie i testowanie zajęło 15 lat.
Bez zmian pozostawała tylko marka głośnika średniotonowego (Audax PR 170 ), ale raz był papier czyli wersja MO, a raz aerożel, wersja ZO. Obecnie, po wielu latach, kiedy historia zatacza koło, powtórnie jest aerożel.
konfiguracja i brzmienie
Obecnie słucham ich na zjawiskowym wzmacniaczu 2A3 w push-pull, który zapewnia ok 12W mocy oraz na Audio Note Kit 1 z lampą 300B.
Brzmienie jest dociążone – bas i dolny środek, widoczne na wykresie, posiadają nieco wyższą efektywność, choć pomiar tego zakresu w domowych warunkach jest problematyczny i na pewno nie jest dokładny. Jednocześnie brzmienie jest gęste i muzykalne, a całościowo ciepłe. Brzmienie posiada spójność i porządek na scenie, która jest dość głęboka i szeroka. Instrumenty i wokale są słyszalne jako stabilne, punktowe źródła umiejscowione na scenie, chyba że zostały nagrane w inny sposób. Dźwięk jest duży i ciężki.
Konstrukcje mają realną dużą efektywność 97db oraz są prawdziwie 8 ohmowe, a nie 4 czy 6 ohmowe.
Kolumny są przeznaczone do dużych pomieszczeń, ze względu na 15 calowy głośnik basowy oraz konieczne odległości od ściany za kolumnami. Myślę że dolna granica to 28mkw i mocno wytłumionych miękkimi powierzchniami, dywany, gobeliny na ścianie, ciężkie zasłony, biblioteki, kanapy pluszowe itp. Są zoptymalizowane do słuchania z odległości ok 2,5 – 3m. Z głową na wysokości głośnika wysokotonowego. Doginanie do środka nie jest konieczne. Konieczne jest natomiast odsunięcie kolumn od ściany za kolumnami na odległość przynajmniej 1,5m aby uzyskać najlepszą przestrzeń i namacalność. Pokój więc musi być duży, ale nie tylko ze względu na bas którego jest dużo, no i głośników 15 calowych, które nie nadają się do małych pokoi, ale głównie dla zapewnienia koniecznych odległości kolumn od ściany i odległości słuchania przed kolumnami.
Bas schodzi do ok 30Hz – jest to bardzo nisko jak na 15 calowe głośniki wysokiej efektywności (to dzięki znakomitym JBL i kosztownym) i generowany jest puls i punch.
Szczegóły konstrukcji
Obudowa ma 128l i z tyłu 1 tunel bas refleks. Kolumna ma 100cm wysokości x 50cm szerokości x 33cm głębokości (wymiary zewnętrzne). Przednią ściankę można po swojemu zaaranżować tak aby możliwie blisko siebie były głośniki wysokotonowy i średniotonowy. Wstęgowiec musi być na wysokości uszu w punkcie odsłuchowym. Materiał MDF 20mm, czyli ma 128 litrów objętości wewnętrznej brutto (bo netto jest trochę mniej – odchodzi komora głośnika średniotonowego oraz wytłumienie watą oraz wzmocnienie). Obudowa ma tylko jedno wzmocnienie wewnętrzne (deska o szerokości 10cm) tuż ponad głośnikiem basowym, które łączy wewnętrznie ściankę przednią z tylną. Wzmocnienie jest wklejone i skręcone śrubami z przednią ścianką oraz tylną. Jeśli chodzi o komorę głośnika średniotonowego to jest to prostopadłościan z desek o objętości ok 4 litrów doklejony od tyłu do przedniej ścianki za głośnikiem średniotonowym i wypełniony dość silnie watą. Można też gdzieś pewno kupić gotową komorę pod głośnik średniotonowy w kształcie kubła lub półkuli i ją wkleić za głośnikiem. Tunel bas refleks ma 11cm średnicy wewnętrznej i ok 18cm długości i półokrągłe wyprofilowanie wylotu przeciw turbulencjom powietrza. Na zdjęciu są pokazane 2 tunele BR, bo rozwiązanie pochodzi z czasu kiedy na pokładzie był inny głośnik Beyma i 2 otwory były wtedy optymalne, ale jeden z nich jest obecnie zaślepiony gąbką. Obudowa jest średnio wypełniona watą mineralną za głośnikiem basowym i ponad nim na wysokości głośników wysokotonowego i średniotonowego. Na wysokości bas refleksu nie ma wypełnienia i jest pusto. Okablowanie wewnętrzne XLO. Cewki zastosowane w zwrotnicy to Jantzen na rdzeniach oraz powietrzne z drutu 1.4 oraz Goerts taśmowe. Wszystkie kondensatory to SCR lub białe Mundorfy. Okazuje się, że wstęgowy głośnik Aurum Cantus G3i-130 jest bardzo czuły na rodzaj i markę zastosowanego kondensatora. Należy zrobić więc próby. G3i-130 jest bardziej wybredny jeśli chodzi o kondensatory od zwykłych głośników kopułkowych.
*
Można na pewno zastosować lepszy głośniki wysokoefektywny np. Air Motion AMT (Mundorf AMT 29CM1.1-R 100 dB – jest niestety drogi ok 3000zł szt) lub nieco tańszy Monacor (AIRMT-130 98db- 1500zł szt), które mają bardziej powtarzalne parametry od chińskiego Aurum Cantus G3i, który ma też nieco mniej liniową charakterystykę. Problematyczne jest także dotrzymywanie deklarowanych parametrów w tym głośniku oraz pasma, gdyż w każdym z chińskich głośników, się ono nieco różni. Wpływ ma też harmonijkowa membrana; czy jest już wymieniona, czy jeszcze fabryczna. Takie membrany się zużywają, rozciągają itp i trzeba je wymieniać. Degradacji ulega też magnes neodymowy w Aurum Cantus. Możliwe, że przy innym głośniku tego samego typu lub po wymianie membrany trzeba będzie przerobić zwrotnicę sekcji wysokotonowej. Trzeba być na to gotowym, biorąc się za ten projekt.
schemat zwrotnicy i foto zwrotnicy w obudowie
Każdy robi klon tej konstrukcji na własną odpowiedzialność, bo nie są to kolumny do każdych lamp i nie we wszystkich konfiguracjach (kable, reszta toru itp) się sprawdzą. Nie są to tez kolumny odpowiednie do wzmacniaczy lampowych dużej mocy, bo często słychać z nich głośny brum ze względu na wysoką efektywność, a dźwięk nie jest już taki czysty jak SET. Wzmacniacz musi być cichy i wolny od brumu, czyli z dopracowanym zasilaczem.
Poprzednie wersje tej konstrukcji
Poniżej wersja v.4 z 2017

Poniżej są fotki jeszcze starszych wersji tej konstrukcji:

kolumna w wersji v.3 (97db) z głośnikiem wstęgowym Fountek oraz basowym JBL (2015)

wersja v.2 (95db) nadal Beyma i Fostex i
papierowy Audax zastosowany po raz pierwszy

Druga najstarsza wersja v.1 (95db) Beyma 15″i z roku 2006.
Aerożelowy Audax, Fostex Alnico
Istniała jeszcze najstarsza wersja v.0, pierwsza która powstała w 2005 roku, z aerożelowym głośnikiem średniotonowym Audaxa (tym samym co v.1) oraz tanią plastikową tubą FOSTEX 100HT, ale brzmiała słabo, z powodu taniej plastikowej tuby wysokotonowej.
Ten projekt kolumn 97db w starszej wersji v3 do lamp (szkoda, że nie aktualnej v.5, która jest dużo lepsza i łatwo je przerobić do aktualnej) skopiowało kilka osób. Poniżej zaprezentowane są te kolumny i etapy ich powstawania, które ktoś wykonał w lutym 2015. Obudowy na jego zlecenie wykonało Studio Stolarki Audio Insomnia Lab. Wspaniale się prezentują.


Audio Note Vindicator Silver Signature test opinie review