Kewlarowy Scan Speak 18W1846 + Satori TW29R
lub starszy 18W8544 z piankowym zawieszeniem
Żywo grające duże monitory, przypominają brzmieniowo epokę polykevlaru Focala, Zollera, tylko z lepszą liniowością i zgodnością fazową oraz lepszym basem niż w monitorach JMLab. Są to bardzo liniowo grające kolumny i nie występuje tu podbicie na górnym środku ok 3khz, charakterystyczne dla konstrukcji polykevlarowych. Wysokie tony od Satori są żywe, ale spokojniejsze niż z metalowych kopułek, czy berylowych. Zrobiłem te konstrukcje z zamysłem, aby wykorzystywać w domu letnim, zamiast dotychczasowych Dynaudio 52SE, od których są znacznie lepsze. Na pokładzie jest wykorzystany głośnik Scan Speak 18W1846, który nie jest już oferowany i jest dość trudny do zdobycia na rynku używanym oraz indonezyjskie Satori TW29R. Wykonałem też wersję ze starszymi głośnikami kevlarowymi 18S8544, które grają jeszcze bardziej melodyjnie, ale są to nieosiągalne głośniki. Kolumny mają efektywnośc 87db i nominalną impedancje 8ohm, można więc ich używać ze wzmacniaczami o niskiej wydajności prądowej, które nie lubią spadków impedancji, jak np tranzystorowe single ended Pathosa lub Passa. Głośnik kevlarowy Scan Speaka można zastąpić papierowo-weglowym 18W8545K, który jest nadal dostępny i zwykle można go użyć bez zmian w zwrotnicy zamiast kevlarowego 8546. Inną opcją jest 18W/8531G00, który można próbować wstawić bez modyfikacji, ale nie próbowałem tego.
18w8545K oraz 18W/8531G00 posiadają minimalnie niższą efektywność, więc może być konieczne zwiększenie rezystora tłumiącego wysokie tony. Wiadomo, że z tymi głośnikami brzmienie stanie się nieco papierowe, a nie żywe kevlarowe, ale kolumna będzie pracować poprawnie. Efektywność po takiej podmianie spadnie o 0,5 db. Głośnik 18W8545 (bez K) jest przeznaczony do mniejszych obudów, dlatego nie można go bezpośrednio tu zastosować zamiennie.
Brzmienie tych konstrukcji oprócz tego, że jest barwne (kevlar) jest bardzo przestrzenne, z dużą głębią i dokładną lokalizacją poszczególnych dźwięków z tyłu. Jest to brzmienie barwne, szczegółowe, dokładne , a nawet trochę romantyczne. Barw jest bardzo dużo i są one zróżnicowane.
Nie ma deficytu żadnego zakresu pasma, nawet niski bas jest obecny, ale generalna tonacja w odsłuchu jest bardziej po jasnej stronie. Bas dobrze rozciągnięty, zresztą kevlarowa 18 Scan Speaka miała jeden z najlepszych basów wśród klasycznych konstrukcji tego producenta i o tej średnicy obok później wprowadzonej wersji K. Okablowanie kolumn oczywiście powinno być miedziane. Sprawdzają się wzmacniacze lampowe i tranzystorowe, ale lampowe raczej mocniejsze niż na 300B. Mnie najbardziej odpowiada połączenie tych kolumn z mocniejszym lampowcem.
Góra Satori TW29R z ferrytowym magnesem jest bardzo dobra, trochę słodka, podobna do Revelatora, ale oczywiście nie tak wyrafinowana lub głośników Dynaudio ze starszych, wysokich serii. Jest to poważny budżetowy konkurent głośników pierścieniowo kopułkowych Scan Speak. Istnieją wersję TW29RN z neodymowym magnesem, o wyższej efektywności, ale nie są one już tak słodkie.
widok kolumn
wykres charakterystyki i fazy
wykres charakterystyki poszczególnych głośników
wersja z głośnikami Scan Speak 18S 8544 pięknie brzmi, bardzo muzykalnie. Wymaga trochę większego rezystora tłumiącego wysokie tony, gdyż ma nieco mniejszą efektywność.
Szczegóły konstrukcji
Zwrotnica jest 3 rzędu, a głośniki są podłączone w zgodnych fazach. Pasmo podziału zwrotnicy jest w okolicy 2300Hz. Cewki z rdzeniem o rezystancji ok 0,1 ohm każda, kondensatory białe Mundorf, rezystor Mundorf. Okablowanie wewnętrzne miedziane Melodika Purple Rain 2x 2.5.
W moim systemie lepiej sprawdza się konfiguracja gdzie głośnik wysokotonowy jest na dole (sporo poniżej linii uszu) i tak też jest wykonane zdjęcie, chociaż można ich słuchać też z głośnikiem wysokotonowym na linii uszu (głośnik od góry), ale wówczas powinno się przednią ściankę pochylić gdzieś o 12-13 stopni (wykonać obudowę z pochylaną przednią ścianką), aby głośnika Satori słuchać pod kątem. Ma on przyjemniejsze brzmienie pod kątem i chodzi też o lekkie oddalenie odległości wysokotonowca względem odległości uszu od głośnika basowego. Poprawia to fazę oraz czyni wysokie tony przyjemniejszymi.
prototyp ze skośną ścianką przednią
Kolumny są uniwersalne, bo terminale połączeniowe są na środku tylnej ścianki, także można eksperymentować z tym, czy głośnik wysokotonowy na dole, czy na górze. Obudowa jest wykonana z 23mm MDF i posiada jedno dodatkowe wzmocnienie w środku, ma 20L pojemności, bas refleks o średnicy 7,5cm i długości 13cm, jest to regulowany tunel do 22cm, ale zastosowany na razie w najkrótszej długości 13cm. Tunel może być krótszy ok 11-12cm, bo obecne strojenie przypomina nieco obudowę zamkniętą, jest bardzo nisko. Wysokość 45cm, szerokość 26cm, głębokość 28cm. Kolumna wytłumiona jest w środku gąbką 2cm ale tylko tylna i boczne ścianki przy głośniku basowym. Reszta jest pusta, aby nie przetłumić obudowy.