Poniżej kilkanaście fotek, jak to się u mnie zmieniało przez ostatnie ponad 25 lat 🙂
1996/97
1996 Pierwsze kolumny jakie wykonałem na zachodnich głośnikach. Były to Dynaudio inspirowane na Sonus Faber (głęboka obudowa) na głośniku 17w75 LQ i D28mkII, a pozostały sprzęt to jeszcze bardziej młodzieżowy niż audiofilski: wzmacniacz Technics (zastąpiony wkrótce przez Onkyo M-504, P-304) i CD Denon DCD-1290, magnetofon DCC 900 Philips i radio satelitarne DSR (wymarły już standard)
1997
1997 Pierwsze kolumny jakie wykonałem na Scan Speakach. Wówczas grały z kultową końcówką mocy Onkyo M-504, pojawił się też mój pierwszy w życiu DAC srebrny Qed DIGIT Reference, poprawiał znacznie dźwięk – dobrze to pamiętam.
1998 pojawia się high end
1998 pojawił się prawdziwy hi-end. Kolumny dynamiczne wtedy używałem tzw projekt „Max” w różnych wariantach (Scan speak Revelator 9900, 18W8545/8546, 26W8555/8565-01, wymieniony na Visaton TIW400). Podniecałem się wówczas Scan Speakami, zainspirowany artykułami w „Audio” autorstwa Andrzeja Kisiela), Wzmacniacz Pathos Twin Tower w bi-amplingu z Krellem KSA 100, Marantz 16D, kable VdH Wind/Flatline RED Down, RCA Audioquest Diamond.
W 1999 Zakupiłem mój pierwszy Sonic Frontiers SFCD-1, a po kilku miesiącach DAC SFD2.
Sierpień 2000, wstęgi pierwszej generacji jakie zrobiłem w 1999, Unison Research Simply 845 w bi-amplingu z Spectral DMA 50, Sonic Frontiers SFD2, a po paru miesiącach (na początku 2001) zamieniony na SFD2mk2 + transport Wadia 22 (nie widać ich na fotce – brak fotki sprzętu z 2001), preamp Sonic Frontiers SFL 2, dodatkowo kolumny na Scan Speakach Revelator 9900 i 18W8546, klony Pathosa In Power, Kondycjoner Furutech, kable VdH Revelation, RCA spdif XLO Signature 2
Grudzień 2002, wtedy były wstęgi drugiej generacji, doszedł Sonic Frontiers Transport 3 + Processor 3, kondycjoner Accuphase PS 1200, kable Goertz MI AG2, RCA XLO Signature 2
Lipiec 2005, wtedy były grane: końcówka lampowa Air Tight ATM-2, odtwarzacz Accuphase DP-77, kondycjoner Accuphase PS 1200, kolumny inspirowane na Audio Note z Revelatorem 9900 – zaprezentowane w zakładce Budowa Głośników, wstęgi drugiej generacji, Phonostage Project, gramofon Project RPM 6 + wkładka Sumiko Blue Point Special EVO, kable Goertz MI AG2, RCA Purist Audio Design Collosus rev.A, sieciówki Velum BlueS i XLO
Rok 2007, wówczas były wstęgi trzeciej generacji, pojawiły się Cary CAD 300 SE, rewelacyjne monobloki Blue Circle BC2, preamp Conrad Johnson Premier Fourteen, Accuphase DP 78, Phonostage Sonic Frontiers PHONO1, wkładka Benz Micro Glider L2, szpulowiec Sony, dodatkowe kolumny inspirowane na Proac Response 3.5 i kolumny dużej skuteczności specjalnie do lamp 300B i 2A3 w najstarszej wersji v.1.
A tak było grudniu 2010 – Pierwsze PC audio w moim domu – wstęgi czwartej generacji, końcówki mocy VTL MB300, przedwzmacniacz Conrad Johnson Premier Fourteen, przetwornik Berkeley Audio Design DAC Alpha + interfejs USB M2tech hiFace EVO + Cello Strings 5 Reference AES/EBU, RCA spdif XLO Signature 2, równolegle słuchałem także CD Accuphase DP-78, phonostage Sonic Frontiers PHONO1 + gramofon Project RPM 6 + wkładka Benz Micro Glider L2, desktop Dell OptiPlex 745 + Windows XP + program MediaMonkey (jako serwer muzyczny), kondycjoner Accuphase PS 1200, kable głośnikowe Alphacore Goertz Mi AG2, interkonekty RCA XLO Signature 2, internkonekty Purist Audio Design Collosus rev A, USB Wireworld Starlight, sieciówki Velum BlueS i XLO. Jak widać pozbyłem sie kina domowego, nie dubluję też systemów i kolumn.
Marzec 2012 – wstęgi czwartej generacji, końcówki mocy VTL MB300, przedwzmacniacz Conrad Johnson Premier Fourteen, przetworniki Audio Note kit DAC 2.1 Signature, Berkeley Audio Design DAC Alpha + interfejs USB M2tech hiFace EVO + Cello Strings 5 Reference AES/EBU, RCA spdif XLO Signature 2, phonostage Sonic Frontiers PHONO1 + gramofon Project RPM 6 + wkładka Benz Micro Glider L2, desktop Dell OptiPlex 745 + Windows XP + program MediaMonkey (jako serwer muzyczny), kondycjoner Accuphase PS 1200, kable głośnikowe Alphacore Goertz Mi AG2, interkonekty RCA XLO Signature 2, internkonekty Purist Audio Design Collosus rev A, USB Wireworld Starlight, sieciówki Velum BlueS i XLO.
System z listopada 2014 – kolumny wysokiej efektywności 97db do lamp 2A3, wstęgi czwartej generacji, Audio Note Vindicator Silver Signature z lampami Psvane, monobloki VTL MB300, PSVANE T 211 SET Combine Amplifier, przedwzmacniacz Audio Note M2 Phono, + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout + wkładka Benz Micro Glider L2, DAC MATRIX X-Sabre + interfejs USB M2Tech hiFace EVO + M2Tech EVO Clock + zasilanie akumulatorowe do M2Tech + Audioquest BNC VST-5 (synchronizuje zegar), XLO Signature 2 RCA spdif + XLO Signature XLR AES/EBU, desktop Dell OptiPlex 745 + Windows 8 + program MediaMonkey (jako serwer muzyczny), DSD i DXD słucham na Foobar 2000 bo posiada dostosowane sterowaniki do Matrixa, kable głośnikowe Alphacore Goertz Mi AG2, interkonekty RCA XLO Signature 2, internkonekty KBL Sound RED EYE, Purist Audio Design Collosus rev A, Achtungaudio (zmienił potem nazwę na Gothic Audio) AG8/2 Pure Silver USB Interconnect Split Power Conductors, USB Wireworld Starlight Silver7 + USB Wireworld Starlight, listwy zasilające KBL Sound Reference Power Distributor, Furutech TP60E, BADA B-5600 oraz Sonus Oliva z filtrem Schaffnera, sieciówki Velum blues N1, XLO Signature 3 typ 10, XLO Limited Edition 2 typ 10, XLO Ultra typ X-10, XLO Reference 2, kilka różnych marki Furutech.
Mam teraz 2 właściwe systemy audiofilskie do wyboru, z dwoma zestawami kolumn oraz 3 wzmacniaczami lampowymi do wyboru i jednym DAC.
ROZDZIELENIE SYSTEMÓW 2015r
W grudniu 2015 nastąpiło trochę zmian w moim systemie. Oprócz nowych zakupów, zostały rozdzielone 2 systemy, które stoją w różnych miejscach w moim studiu odsłuchowym. Jeden system (I) oparty o kolumny wstęgowe i 450w VTL jest to słuchania pompatycznego, a drugi (II) do słuchania kameralnego, nastrojowego, oparty o Audio Note i lampy 2A3.
System I – XI 2016r
Kolumny wstęgowe czwartej generacji 90db, monobloki VTL MB 450 Signature, (zamiennie z Sanei Lab UV-211), przedwzmacniacz Lite LS10 (klon AN M7), DAC Audio GD Master 7, M2tech HIFACE EVO 2 + EVO CLOCK 2, transport OPPO BDP-103EU, komputer pc + Windows 8 + odtwarzacz programowy J. River Media 21, Phonostage Audio Note L3 Phono kit + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout + wkładka Benz Micro Glider L2, okablowanie bez zmian
System I odświeżony – X 2019r
Kolumny wstęgowe czwartej generacji 89-90db do napędzania, których używam monobloków VTL MB 450 Signature (aż 450w mocy z 16 lamp) lub japońskiego Sanei Lab UV-211 (zamiennie), przedwzmacniacz LITE LS26 (upgradowany – steruje monoblokami VTL), przedwzmacniacz Kondo KSL M7 clone (steruje końcówką Sanei Lab), DAC Metrum PAVANE Level 3, interfejs USB/I2S Singxer SU-6, BD OPPO BDP-103EU RF DVD/BD transport, cichy komputer HP Z200 7i + Windows 10 + odtwarzacz programowy J. River Media 22, Phonostage Audio Note L3 Phono kit + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout + wkładka Benz Micro Glider L2.
Okablowanie: interkonekty XLO Signature 2, Purist Audio Design Venustas RCA, Purist Audio Design Collosus rev A RCA, kable głośnikowe Alphacore Goertz Mi AG2, kabel I2S Ethernet Meicord 1.5m LSZH 4/24 PC 6T, kabel USB Gothic Audio AG8/2 Pure Silver USB Interconnect Split Power Conductors, listwa zasilająca KBL Sound Reference Power Distributor, sieciówki Audio Note ISIS (Końcówki mocy), Ortofon reference 8N green (urządzenia cyfrowe i przedwzmacniacze).
Lipiec 2020 – przejście we wszystkich systemach na 100% miedziane okablowanie, rezygnacja ze srebra, złota itp
Poniżej System ze stycznia 2022
Kolumny wstęgowe czwartej generacji 89-90db, przetwornik Audio Note DAC 3.1x (Black Gate), phonostage Audio Note L3 Phono kit + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout + wkładka Audio Technica AT-OC9ML/II, końcówka mocy japońska Sanei Lab UV-211 sterowana przez klon przedwzmacniacza Kondo KSL M7, końcówki mocy VTL MB-450 Signature sterowane przedwzmacniaczem Lite LS 26 (klon CAT SL-1) i , cichy komputer HP Z200 7i z kartą Pink Faun spdif bridge (WASAPI) + Windows 10+ odtwarzacz programowy J. River Media 27.
Okablowanie: interkonekty RCA to Morrow Audio MA-3, XLO Signature 2, kable głośnikowe XLO HTP4, XLO Reference USA, kable cyfrowe Ortofon RCA 8N OCC, listwa zasilająca KBL Sound Reference Power Distributor, sieciówki Audio Note ISIS (Końcówka mocy), Ortofon reference 8N green (urządzenia cyfrowe i przedwzmacniacze).
maj 2024 System I + System III
Kolumny wstęgowe czwartej generacji 89-90db, przetwornik PCM1701*4 18bit DAC, phonostage Sonic Frontiers SFP-1 Signature MC upgradowany wg wskazówek Chrisa Johnsona + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout + wkładka Dynavector DV-XX2mk2, monobloki VTL MB-450 Signature sterowane przedwzmacniaczem ECC82 ECC88 (klon topologii Lamm by Marmik link tu), cichy komputer HP Z200 7i z kartą Pink Faun spdif bridge (WASAPI) + Windows 10+ odtwarzacz programowy J. River Media 27, dodatkowo jako transport CD / DVD służy Blure Ray OPPO.
Okablowanie: interkonekty RCA to głownie 2* RCA Audio Note Isis i XLO Signature 2, głośnikowe XLO Reference USA, kable cyfrowe Ortofon RCA 8N OCC, KONDYCJONER FILTR TAGA HARMONY PF-1000DC + listwa zasilająca KBL Sound Reference Power Distributor, sieciówki Audio Note ISIS (Końcówki mocy), Ortofon reference 8N green (urządzenia cyfrowe i przedwzmacniacz).
System III
Kolumny A’la Audio Physic 2*SS 21W8555-01, które napędza tranzystorowa końcówka mocy McCormack DNA-125, sterowana przez ten sam przedwzmacniacz, źródła i okablowanie oraz listwa zasilająca z filtrem są takie same lub wspólne z Systemem I, za wyjątkiem kabli głośnikowych XLO Signature 3.
#
System 2
System II do nastrojowego słuchania XII 2015r.
Kolumny wysokiej efektywności 97db do lamp 2A3 i 300B (tu link do szczegółowego schematu tej konstrukcji DIY_kolumny_do_lamp_2A3, które napędza Audio Note Vindicator Silver Signature z lampami NOS 2A3 RCA black plate, sporadycznie zamiennie z Sun Audio SV-300BE (Masaho Uchida Auditorium 23 z lampami NOS oraz Full Music 300B/c Carbon), przedwzmacniacz Audio Note M2 Phono, LH Labs Geek Pulse SFi DSD DAC, magnetofon kasetowy Nakamichi DR-1, komputer Dell OptiPlex 745 + Windows 7 + odtwarzacz programowy J. River Media 21
Okablowanie: magnetofonu – interkonekty Achtungaudio AG8/2 Pure Silver RCA, KBL Sound RED EYE, Purist Audio Design Collosus rev A, cyfrowy VdH First Ultimate spdif, kabel USB Gothic Audio AG8/2 Pure Silver USB Interconnect Split Power Conductors, kable głośnikowe Alphacore Goertz Mi AG2, sieciówki XLO Signature 3 typ 10, XLO Limited Edition 2 typ 10.
System II – IV 2018
Kolumny wysokiej efektywności 97db do lamp 2A3 i 300B (tu link do schematu tej konstrukcji DIY_kolumny_do_lamp_2A3), które napędzają monobloki Audio Note Empress Silver LG z lampami NOS 2A3 RCA black plate, zamiennie z japońskim Sanei Lab UV-211, przedwzmacniacz Kondo KSL M7 kit clone, Phonostage Audio Note L3 Phono kit + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout + wkładka Benz Micro Glider L2, DAC Audio gd Master 7 v2016, interfejs USB/I2S Gustard U12, cichy komputer Fujitsu Futro s700 + cichy dysk 4TB 2.5cala + Windows 7 Lite + programowy odtwarzacz J. River Media 21. Do tego magnetofon kasetowy Nakamichi Dragon, który widać tylko na jednym zdjęciu z 2017r.
Okablowanie: interkonekty Purist Audio Design Collosus rev A, XLO Signature 2 RCA, XLO Signature 2 RCA spdif, VdH First Ultimate RCA do gramofonu, kabel USB Gothic Audio AG8/2 Pure Silver USB, kable głośnikowe Siltech Empress, sieciówki Audio Note Isis Main power, XLO Limited Edition 2 typ 10, Ortofon reference 8N green.
System II – X 2019
Są nowe konstrukcje kolumn (2x18W8546+D260), najmłodsze dziecko, ale ogólnie zmalała liczba urządzeń, postanowiłem odchudzić to czego było za dużo i posprzedawać to czego nie słucham lub słucham za rzadko. ANK KIts DAC 4.1 Ultimate, Accuphase DAC DC-91, interfejs USB/I2S Gustard U-16, który napędza chiński AppuluaseAudio WT AN-300B (Audio Note kit 1 klon) bez przedwzmacniacza, cichy mini komputer msi cubi pentium + cichy dysk 4TB 2.5cala + Windows 10 + programowy odtwarzacz J. River Media 22.
Okablowanie: internkonekty Purist Audio Design Colossus rev A RCA, XLO Signature 2 RCA, XLO Signature 2 spdif, kabel USB Gothic Audio AG8/2 Pure Silver USB, kable głośnikowe XLO Reference, kable głośnikowe Siltech Empress, sieciówki XLO Limited Edition 2 typ 10, Ortofon reference 8N green.
System II i III – wrzesień 2021
Kolumny kevlarowe SS i Dynaudio Esotec (2x18W8546+D260) napędza Audio Note Kit 1 (klon lepszy od oryginału) , DAC L1541DAC Gold NOS reclock, interfejs USB/I2S Singxer SU-6, cichy mini komputer msi cubi pentium + cichy dysk 4TB 2.5cala + Windows 10 + programowy odtwarzacz J. River Media 27.
Okablowanie: internkonekty Morrow Audio MA4 RCA, cyfrowy Ortofon OCC 8NX RCA spdif, kabel USB Belkin szary (F3U154bt1.8M), kable głośnikowe XLO biało-szare XTP 12, sieciówki Ortofon reference 8N green i Audio Note Isis Main power.
system III
Na tym samym zdjęciu jest system oparty o wzmacniacz zintegrowany Line Magnetic LM-211iA (w trakcie testów) i DAC Accuphase DC91, który jest podłączony do tego samego interfejsu USB/spdif i komputera. Wzmacniacz napędza magiczne polikevlary Focala, czyli kolumny JMLab Spectral 913.1.
Okablowanie: RCA Morrow Audio MA3, kable głośnikowe grube zielone Ortofon 8N pure OCC copper, cyfrowy Ortofon OCC 8NX RCA spdif, kabel USB Belkin szary (F3U154bt1.8M), sieciówki Ortofon reference 8N green, XLO Signature sieciowy.
System II Maj 2024
System II – wciąga do wnętrza muzyki, zapewnia bardzo dużo muzykalności, namacalności i porywający spektakl
Kolumny JM Lab PS 5.1 zmodyfikowane, które napędza końcówka mocy Music Reference RM-9 sterowana przez przedwzmacniacz Kondo KSL-M77 klon. System zasila DAC Audio Note 3.1X Black Gate, interfejs USB/I2S Singxer SU-6, cichy mini komputer Chromebox PC ASUS CN62 i7 + cichy dysk 4TB 2.5cala + Windows 10 + programowy odtwarzacz J. River Media 27.
Okablowanie: internkonekty Audio Note ISIS Litz RCA oraz XLO Signature 2.1 USA, cyfrowy Ortofon OCC 8NX RCA spdif, kabel USB Belkin szary (F3U154bt1.8M), kable głośnikowe XLO biało-szare XTP 12, sieciówki Ortofon reference 8N green i Audio Note Isis Main power. KONDYCJONER FILTR TAGA HARMONY PF-1000DC
system III – równie wciągający system i bardzo muzykalny, perlisty, ale nieco dokładniejszy na lampach 845 SE
Na tym samym zdjęciu jest system oparty o wzmacniacz zintegrowany Line Magnetic LM-218iA, który jest podłączony do tego samego DAC i komputera, ma wspólne okablowanie oraz kondycjoner z filtrem zakłóceń DC. Wzmacniacz napędza Kolumny do lampy 300B na głośnikach Seas opisane w zakładce z moimi projektami.
Okablowanie: RCA Audio Note ISIS Litz RCA, kable głośnikowe XLO biało-szare XTP 12, sieciówki Ortofon reference 8N green i Audio Note Isis Main power.
U góry widać 3 topowe magnetofony Nakamichi, a obok po lewej Audio Nite kit 1 klon.
Poniżej jeszcze trochę eksperymentów z roku 2020/21 z brzmieniem polykevlaru, którego teraz już nie ma
Ostatni eksperyment, czyli powrót brzmienia Focala sprzed 25 lat, polykevlar i kopułka tioxid, bardzo żywy i namacalny dźwięk. Takie kolumny produkował JMLab na własnych głośnikach (Focal) oraz Manfred Zoller, który wykorzystywał podobne głośniki od tego samego producenta, tylko projektował swoje zwrotnice i jego konstrukcje były bardziej dopracowane, ze względu na lepsze projekty zwrotnic i niższe częstotliwości podziału niż w JMLab. Teraz nie produkuje się tak dźwięcznie brzmiących kolumn, wszystkie mają papierowy zamszowy dźwięk i przeważnie nudny, za wyjątkiem drogich ceramicznych głośników. Z JMLab i Zollerami nie można się nudzić. Jeśli zainteresował cię polykevlar Focala zajrzyj do zakładki https://najlepszeodtwarzacze.pl/polykevlar-jmlab-focal.php
Na powyższym sprzęcie właśnie dokonywałem testów różnych urządzeń w danym czasie.