Artykuł z 2023r
Eminence 15FLA + Audax PR 170 ZO + SATORI TW29RN-B
Czas na duże kolumny i wysoką efektywność 96db
Kolumny dużej efektywności, skuteczności do lampy 2A3, 300B
Kolumny do lamp z głośnikiem 15 cali Eminence 15″
Przód i tył kolumn
Charakterystyka i zgodność fazowa, pomiar z lipca 2023r.
wstęp
Te kolumny zostały skonstruowane do 3.5W lamp 2A3 – Audio Note Vindicator SS oraz do Audio Note Kit 1 na 300B, ale obecnie słucham je także z triodowym wzmacniaczem 845SE o mocy 24W.
konfiguracja i brzmienie
Brzmienie kolumn jest liniowe i podobne do highendowych kolumn 88-90db, ale oferują bardzo wysoką efektywność jak na głośniki dynamiczne tj 96db w całym zakresie pasma. Jest to efektywność odpowiednia dla wzmacniaczy Single Ended małej mocy, ale także lampa 845SE dobrze z nimi brzmi. Ze wzmacniaczem AN KIT 1 brzmienie zachowuje liniowość i dobry bas, który nie schodzi bardzo nisko, myślę że tak do ok 40Hz, ale posiada punch (wykop tam gdzie trzeba), kontur i twardość. Dzięki temu lampa 300B nie brzmi anemicznie i jest dobrze wypełniona na dole. Wykres pokazuje dobre przenoszenie do 30Hz, ale pomiary niskich częstotliwości w pomieszczeniu nie są obiektywne. Góra jest ładna i ma szerokie kąty pracy, dzięki Satori TW29RN z neodymowym magnesem o efektywności 96db, który nie wymaga stosowania żadnego rezystora. Wersja z neodymowym magnesem Satori TW29 nie jest tak słodka jak wersja 92db z ferrytowym magnesem, ale jest dobrej jakości, a przy efektywności 96db powinna zadowolić wiekszość słuchaczy. Aerożelowy Audax PR170 ZO zapewnia miękkie i ciepłe prowadzenie średnicy i bardzo liniowe.
Konstrukcje są 8 ohmowe i zoptymalizowane do słuchania z odległości ok 3m. Z głową na wysokości głośnika wysokotonowego. Duże doginanie kolumn do środka nie jest konieczne, wystarczy lekkie dogięcie. Konieczne jest natomiast odsunięcie kolumn od ściany za kolumnami na odległość przynajmniej 1-1,5m aby uzyskać najlepszą przestrzeń i namacalność. Pokój więc musi być duży, ale nie tylko ze względu na bas którego jest dużo, no i głośników 15 calowych, które nie nadają się do za małych pokoi, ale głównie dla zapewnienia koniecznych odległości kolumn od ściany i odległości słuchania przed kolumnami.
Szczegóły konstrukcji
Obudowa ma 128l i z tyłu i 2 tunele bas refleks z tyłu. Kolumna ma 100cm wysokości x 50cm szerokości x 33cm głębokości (wymiary zewnętrzne). Przednią ściankę można po swojemu zaaranżować tak aby możliwie blisko siebie były głośniki wysokotonowy i średniotonowy. Wysokotonowa kopułka Satori jest na wysokości uszu w punkcie odsłuchowym. Materiał MDF 20mm, czyli ma 128 litrów objętości wewnętrznej brutto (bo netto jest trochę mniej – odchodzi komora głośnika średniotonowego oraz wytłumienie watą oraz wzmocnienie). Obudowa ma tylko jedno wzmocnienie wewnętrzne (deska o szerokości 10cm) tuż ponad głośnikiem basowym, które łączy wewnętrznie ściankę przednią z tylną. Wzmocnienie jest wklejone i skręcone śrubami z przednią ścianką oraz tylną. Jeśli chodzi o komorę głośnika średniotonowego to jest to prostopadłościan z desek o objętości ok 4 litrów doklejony od tyłu do przedniej ścianki za głośnikiem średniotonowym i wypełniony dość silnie watą. Można też gdzieś pewno kupić gotową komorę pod głośnik średniotonowy w kształcie kubła lub półkuli i ją wkleić za głośnikiem. Tunele bas refleks mają 11cm średnicy wewnętrznej i 13 oraz 18cm długości. Obudowa jest średnio wypełniona watą bawełnianą za głośnikiem basowym i ponad nim na wysokości głośników wysokotonowego i średniotonowego. Na wysokości bas refleksu nie ma wypełnienia i jest pusto. Okablowanie wewnętrzne XLO. Cewki zastosowane w zwrotnicy to Jantzen na rdzeniach oraz powietrzne. Cewka 0,6mH od głośnika średniotonowego ma 0,4ohma rezystancji, pełni więc także rolę tłumika średnich tonów. Pozostałe cewki są możliwie o małej rezystancji średnio 0,1-0,2ohm. Wszystkie kondensatory to SCR/Solen lub białe Mundorfy. Wysokie tony są filtrowane tylko białymi Mundorfami, które zapewniają łagodny charakter góry. Wszystkie głośniki są podłączone w odwrotnej fazie, gdyż ta konfiguracja zapewnia w tym przypadku najbardziej spójne brzmienie i liniowe..


powyżej schemat zwrotnicy i jej foto wewnątrz obudowy
tagi:
głośnik basowy Eminence 15FLA
DIY loudspeaker Eminence 15FLA, Audax PR170ZO, SATORI TW29RN-B
konstrukcja z Audax PR 170 ZO i SATORI TW29RN-B
Audax PR 170 ZO
DIY Audax PR 170 ZO + SATORI TW29RN-B
Eminence 15FLA review
Eminence 15FLA test
Eminence 15FLA opinie
Audax PR 170 ZO opinie
Audax PR 170 ZO test
Audax PR 170 ZO review
Audax PR 170 ZO project
high efficiency loudspeakers 300B 2A3
Kolumny do lampy 2A3 300B
kolumny wysokiej skuteczności
konstrukcja Audax PR 170 ZO + SATORI TW29RN-B
Project Audax PR 170 ZO + SATORI TW29RN-B
DIY with SATORI TW29RN-B
kolumny do lampy
kolumny do lampy 300B
kolumny do lampy 2A3
kolumny do triody 2A3
loudspeakers for 300B
loudspeakers for 2A3
loudspeakers for triode
kolumny do triody
Satori TW29RN opinie
Satori TW29RN test
Satori TW29RN review