Kolumna wstęgowa, najnowsza konstrukcja z jeszcze prototypową zwrotnicą wykonana w sierpniu 2015 i oparta na głośnikach Bohlender & Graebener z serii NEO (NEO 10 i NEO 3w) oraz basowy Peerless SLS 10 w obudowie zamkniętej. Ta konstrukcja czekała kilka lat aż ją wykonam. Była tylko w mojej głowie, bo głośniki nabyłem już wiele lat temu i czekały na strychu na zlitowanie. Głośnika B&G NEO 10 nawet już zdaje się nie produkują. Bardzo krótko go produkowali, bo okazał się piekielnie trudny w aplikacji, ze względu na nieliniową efektywność, która wzrasta wraz ze wzrostem charakterystyki częstotliwości. Poniżej jest skan charakterystyki tego głośnika. Ja go nabyłem jako nowość, prawie natychmiast po jego wprowadzeniu do oferty B&G, ale już go nie ma w katalogu, a starszy NEO 8 cały czas jest produkowany. Obecnie B&G produkuje nadal głośniki Radia i NEO 3 i NEO 8, ale zaprzestało ich sprzedaży do prywatnych osób. Sprzedaje tylko do firm produkujących kolumny (wyłącznie renomowanych – z górnych półek cenowych) oraz w swoich produktach. Po wielu latach obecności na rynku DIY poszli więc śladem Dynaudio. Wielka szkoda bo to jedne z najlepszych i najciekawszych głośników na świecie.
opis
Kolumna ma prototypową zwrotnicę, którą zapewne będę jeszcze udoskonalał w przyszłości dopóki te kolumny u mnie będą i będę z nich korzystał, jak nie odkupi ich jakiś znajomy jak wiele kolumn tu zaprezentowanych.
Te kolumny to też pewnego rodzaju doświadczenie, początkowo przerażające. Po zmontowaniu pierwszego prototypu zwrotnicy (L. Riley 4 rząd podział 400 i 5000Hz) wydały z siebie tak straszny dźwięk, że zwątpiłem czy w ogóle dam radę coś wykrzesać z tych głośników. Po prostu bardzo trudny okazał się w aplikacji NEO 10, aby go okrzesać i aby zagrał liniowo. Jestem pewien, że było to przyczyną że tak szybko go wycofali po wdrożeniu, a stary NEO 8 produkują nadal. Początkowo wydobywał się więc z niego wrzask, szczególnie na trąbkach, który wraz z kolejnym prototypem zwrotnicy (było ich ze 20) cały czas się wygładzał. Po kilu dniach eksperymentów ze zwrotnicami, zmienianiem fazowości głośników i korektorem wznoszącej charakterystyki NEO 10 udało się uzyskać „w miarę” liniowe brzmienie. Bez systemu pomiarowego nie da się lepiej dostroić średnicy, a niestety mój system odmówił posłuszeństwa. Nie są aż tak wspaniałe i transparentne na średnicy jak duże wstęgi z Radia RD-50 i bas z obudowy zamkniętej nie ma tyle podmuchu co z Revelatora W26 w bas refleksie, ale jest dobra przestrzeń, głębia i spójność.
Bohlender Graebener B&G NEO 10, NEO 3w, Peerless SLS 10
Trochę danych o tej konstrukcji. Jest to półdipol, gdzie w dipolu są głośniki wstęgowe z serii B&G wysokotonowy NEO 3w i średniotonowy NEO 10, a basowy głośnik dynamiczny Peerless SLS 10 jest w obudowie zamkniętej 50 litrów, wytłumionej wełną owczą i gąbką.
Kolumna ma 105cm wysokości, 34 cm szerokości, u podstawy 50cm głębokości, która się zwęża ku górze do 34cm. Bok odgrody dipolowej i bocznej obudowy jednocześnie, ma więc kształt trapezu. Obudowa jest wykonana ze sklejki lakierowanej na czarny mat, a boczne skrzydła z dębowych blatów kuchennych. Okablowanie wewnętrzne jest moje ulubione XLO.
Zwrotnica jest bardzo skomplikowana i za wyjątkiem sekcji wysokotonowej jest 4 rzędu z korektorem LR (5ohm 20W + 1mH) charakterystyki NEO 10. Głośnik wysokotonowy ma zwrotnice 3 rzędu, skopiowaną z większych wstęg, bo w tej konfiguracji jest dobrze wypróbowany przez lata i jest ona optymalna.
trapezowy kształ bocznej obudowy
prototypowa i skomplikowana zwrotnica na razie jest na wierzchu
charakterystyka wykres NEO 10