Kolumna wstęgowa, najnowsza konstrukcja z jeszcze prototypową zwrotnicą wykonana w sierpniu 2015 i oparta na głośnikach Bohlender & Graebener z serii NEO (NEO 10 i NEO 3w) oraz basowy Peerless SLS 10 w obudowie zamkniętej. Ta konstrukcja czekała kilka lat aż ją wykonam. Była tylko w mojej głowie, bo głośniki nabyłem już wiele lat temu i czekały na strychu na zlitowanie. Głośnika B&G NEO 10 nawet już zdaje się nie produkują. Bardzo krótko go produkowali, bo okazał się piekielnie trudny w aplikacji, ze względu na nieliniową efektywność, która wzrasta wraz ze wzrostem charakterystyki częstotliwości. Poniżej jest skan charakterystyki tego głośnika. Ja go nabyłem jako nowość, prawie natychmiast po jego wprowadzeniu do oferty B&G, ale już go nie ma w katalogu, a starszy NEO 8 cały czas jest produkowany. Obecnie B&G produkuje nadal głośniki Radia i NEO 3 i NEO 8, ale zaprzestało ich sprzedaży do prywatnych osób. Sprzedaje tylko do firm produkujących kolumny (wyłącznie renomowanych – z górnych półek cenowych) oraz w swoich produktach. Po wielu latach obecności na rynku DIY poszli więc śladem Dynaudio. Wielka szkoda bo to jedne z najlepszych i najciekawszych głośników na świecie.
opis
Kolumna ma prototypową zwrotnicę, którą zapewne będę jeszcze udoskonalał w przyszłości dopóki te kolumny u mnie będą i będę z nich korzystał, jak nie odkupi ich jakiś znajomy jak wiele kolumn tu zaprezentowanych.
Te kolumny to też pewnego rodzaju doświadczenie, początkowo przerażające. Po zmontowaniu pierwszego prototypu zwrotnicy (L. Riley 4 rząd podział 400 i 5000Hz) wydały z siebie tak straszny dźwięk, że zwątpiłem czy w ogóle dam radę coś wykrzesać z tych głośników. Po prostu bardzo trudny okazał się w aplikacji NEO 10, aby go okrzesać i aby zagrał liniowo. Jestem pewien, że było to przyczyną że tak szybko go wycofali po wdrożeniu, a stary NEO 8 produkują nadal. Początkowo wydobywał się więc z niego wrzask, szczególnie na trąbkach, który wraz z kolejnym prototypem zwrotnicy (było ich ze 20) cały czas się wygładzał. Po kilu dniach eksperymentów ze zwrotnicami, zmienianiem fazowości głośników i korektorem wznoszącej charakterystyki NEO 10 udało się uzyskać “w miarę” liniowe brzmienie. Bez systemu pomiarowego nie da się lepiej dostroić średnicy, a niestety mój system odmówił posłuszeństwa. Nie są aż tak wspaniałe i transparentne na średnicy jak duże wstęgi z Radia RD-50 i bas z obudowy zamkniętej nie ma tyle podmuchu co z Revelatora W26 w bas refleksie, ale jest dobra przestrzeń, głębia i spójność.
Bohlender Graebener B&G NEO 10, NEO 3w, Peerless SLS 10
Trochę danych o tej konstrukcji. Jest to półdipol, gdzie w dipolu są głośniki wstęgowe z serii B&G wysokotonowy NEO 3w i średniotonowy NEO 10, a basowy głośnik dynamiczny Peerless SLS 10 jest w obudowie zamkniętej 50 litrów, wytłumionej wełną owczą i gąbką.
Kolumna ma 105cm wysokości, 34 cm szerokości, u podstawy 50cm głębokości, która się zwęża ku górze do 34cm. Bok odgrody dipolowej i bocznej obudowy jednocześnie, ma więc kształt trapezu. Obudowa jest wykonana ze sklejki lakierowanej na czarny mat, a boczne skrzydła z dębowych blatów kuchennych. Okablowanie wewnętrzne jest moje ulubione XLO.
Zwrotnica jest bardzo skomplikowana i za wyjątkiem sekcji wysokotonowej jest 4 rzędu z korektorem LR (5ohm 20W + 1mH) charakterystyki NEO 10. Głośnik wysokotonowy ma zwrotnice 3 rzędu, skopiowaną z większych wstęg, bo w tej konfiguracji jest dobrze wypróbowany przez lata i jest ona optymalna.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.