Kolumna tubowa EMINENCE KAPPA 15LFA, Dynaudio D 54 AF (w tubie EXP), SEAS 27TBC/G (w tubie EXP)
inspirowana na starym Visatonie i Klipschornie
Konstrukcja ta dojrzewała najdłużej, bo obudowy i drewniane tuby powstały 18 lat temu. Trochę wtedy pograły, ale nie były do końca udane, a nie posiadałem wtedy systemu pomiarowego i miałem mniej doświadczenia. Kolumny zostały rozebrane i wylądowały na strychu, gdzie były aż do roku 2022, kiedy postanowiłem je odkopać. Oryginalnie była tu basowa Beyma 15 B 100R, którą sprzedałem bo jej bas mi się nie podobał, był niemrawy, a głośnik nie wydawał się mieć specyfikowanych 98db. Obecnie jest zastosowany znakomity dyskotekowy basowy Eminence Kappa 15LFO, który w dużej obudowie BR schodzi nawet do 35Hz. Driverem sterującym ekspotencjalną tubą średniotonową był wówczas i jest obecnie kopułkowy średniotonowiec Dynaudio D 54 AF. Wysokotonowym driverem w tubie ekspotencjalnej jest 92db Seas z metalową kopułką, bez ferrofluidu. Kiedyś była tam pierścieniowo-kopułkowa Vifa o efektywności 93db.
Kolumny mają ok 97db efektywności, chociaż głośnik basowy w specyfikacji ma 99db, ale zastosowane jest strome filtrowanie w zwrotnicy 4rzędu i w zakresie użytkowym do 1200Hz nie osiąga więcej niż 97db. Podział częstotliwości jest oparty częściowo na samoczynnym opadaniu charakterystyki głośnika średniotonowego i wynosi ok 1200Hz, 6500 HZ. Jest to 6db filtrowanie za pomocą tylko jednego kondensatora, ale filtrowanie głośnika basowego jest strome 4 rzędu, ze względu na jego rezonanse powyżej 1500Hz. Dodatkowo jest element LC, który obniża charakterystykę głośnika basowego w zakresie 300-700Hz. Faza głośnika wysokotonowego jest odwrócona. Zastosowano regulator głośności wysokich tonów, z 3 pozycjami. Najgłośniej jest bez rezystora szeregowego, następnie jest rezystor 0,51ohm oraz 0,82ohm. Ja korzystam z najniższego ustawienia z szeregowym rezystorem 0,82ohm..
Kolumna składa się z trzech niezależnych części; pudło basowe, tuba średniotonowa oraz tuba wysokotonowa, które można dowolnie przesuwać względem siebie, co jest kluczowe przy konstrukcji tubowej, gdzie minimalne przesunięcie radykalnie zmienia brzmienie. Obudowa basowa ma 125l objętości oraz przekrój spłaszczonego ośmiokąta, tunel BR 10cm średnicy wewnętrznej i 11cm głębokości jest skierowany do dołu. Strojenie na niską częstotliwość ok 35Hz przypomina strojenie kolumny audiofilskiej, a nie dyskotekowej, gdzie podbity jest średni bas i stosuje się większe tunele.
Brzmienie
Brzmienie średnicy i góry jest znakomite w tej konstrukcji, jest soczyste i spójne oraz przestrzenne, bez podbarwień. Z końcówką Naim jest też bardzo namacalne, aż można dotknąć instrumentów. Sam bas jest dobrej jakości, twardy, zapewnia kopniaka i wystarczająco nisko schodzi oraz jest dobrze kontrolowany. Przekaz łatwo tworzy spektakl dzięki natychmiastowości dźwięku z tub, który jest też duży.
Bardzo duże znaczenie ma ustawienie poszczególnych sekcji (bas, tuba średniotonowa, tuba wysokotonowa) względem siebie. Przesunięcie o centymetr radykalnie zmienia brzmienie. Pojawiają się górki lub zapadliska w charakterystyce, polepsza lub pogorsza się przestrzeń i porządek (przesunięcia fazowe większe lub mniejsze). Wymaga to bardzo starannego ustawienia, ale daje także duże pole manewru dopasowania do własnych preferencji. Nie zawsze brzmienie, które wygląda najlepiej na wykresie tzn posiada płaska charakterystykę jest dobre w subiektywnym odsłuchu. U mnie najlepiej gra konfiguracja, gdzie brzmienie na wykresie nie jest wcale płaskie.
EMINENCE KAPPA 15LFA obudowa
application EMINENCE KAPPA 15LFA
EMINENCE KAPPA 15LFA enclusore bass reflex port