opuścił kolekcję
Sun audio jest jednym bardziej znanych producentów wzmacniaczy lampowych z Japonii, które są nadal w ofercie. Oferowane są jako kity i zmontowane, gotowe wzmacniacze. Ten wzmacniacz wykorzystuje triodę 300B jako lampę mocy, a także lampę prostowniczą 5R4G w sekcji zasilacza, a w sekcji przedwzmacniacza 6SN7. Dobrze znany jest wariant tego wzmacniacza na lampach 2A3, niestety trudno o kolumny które dobrze współpracują z zaledwie 3.5watami jego mocy. Wersja na 300B jest pod tym względem łatwiejsza w dopasowaniu.
Wszystkie transformatory są produkowane na specjalne zamówienie przez Tamura.
Ten wzmacniacz jest bardzo kapryśny jeśli chodzi o lampy 300B, bo mało który typ 300B na nim dobrze brzmi. Trzeba sporo zainwestować aby wydobyć dobry dźwięk i „przewalić” kilka dobrych typów 300B, aby coś dopasować, a do tego należy każdorazowo podmieniać także 6SN7, mając kilka NOS tego typu o różnych brzmieniach w zapasie. Pole do manewru dają także kondensatory sprzęgające oraz przy katodach. W top wersjach zastosowane są Black Gate z wysokich serii NOS, które są trudno dostępne i bardzo drogie. Kondensator stabilizujący w zasilaczu Spirit of muse od Black Gate potrafi kosztować nawet 500-1000$. Najłatwiej pobawić się wymieniając sprzęgające kondensatory 0,22uF, u mnie fabrycznie jest to błękitny ERO MKP 1845. Można próbować też woskowych Jupiterów, które są bardzo organiczne. Próbowałem także miedzianych Audio Note, ale dźwięk bardzo się wówczas pogorszył, stał się ciemny. Także kabel zasilający ma oczywiście znaczenie, ja mam obecnie XLO Limited Edition 2 typ 10, który się dobrze sprawdza z tym wzmacniaczem.
Po tych zabiegach jego dźwięk jest naprawdę bardzo piękny i szczegółowy, z życiem w zakresie wysokich, średnica jest słodka, a bas dość potężny nawet w niskim zakresie, scena jest szeroka. Głębia nie jest jednak tak fenomenalna jak w modelu z lampą 2A3, nawet jak się zastosuje bardzo drogie lampy karbonowe lub kopie 1:1 WE, ale magii natomiast jest nawet więcej z 300B niż w wersji 2A3. całościowo jednak oceniam, że wersja z 300B jakościowo nie dorównuje modelowi 2A3, bez względu na zainwestowane pieniądze w upgrade.
Transformator zasilający ma oddzielny odczep na 2.5V więc można bez problemu zmienić lamę na 2A3 lub nawet 45. Można również zastosować lampę PX-25 lub PX-4, ale z pewnymi modyfikacjami
Specyfikacja:
• Stereo, z regulowanym oddzielnie poziomem wejścia (2 potencjometry)
• 2x 6SN7 lampy wejściowe w sekcji przedwzmacniacza
• 1x 5U4G lampa prostownicza
• 2x 300B lampy mocy: 7W + 7W moc wyjściowa
• Impedancja wejściowa: 100KOhm
• Terminalne wyjściowe dla kolumn: 4 i 8 Ohm
• Pasmo przenoszenia: 20Hz ~ 25KHz / -3dB
• Output noise: 2,5mV or less
• Wymiary: S360 x W190 x G270
• Waga: 16Kg.
Cena detaliczna tego wzmacniacza wynosi:
SV-300BE, 110V, z lampami Sovtek 3500USD (USA)
SV-300BE, 230V, z lampami Takatsuki 300B € 3850 (Europa)
SV-300BE, 230V, bez lamp 300B € 2425 (Europa)
SV-300BE fabrycznie złożony 480,000 JPY, kit 357,000 JPY (Japonia)
Jak widać duży wpływ na cenę mają zastosowane lampy 300B lub ich brak.
Montaż fabryczny podnosi cenę o ok. 30% względem kitu.
SUN AUDIO SV-300BE Masaho Uchida Auditorium 23 z lampami NOS Sylvania Yellow i RCA prostowniczą z lat 40′ oraz aktualnie lampami Full Music 300B/c Carbon
SUN AUDIO SV-300BE, widok z tyłu
SUN AUDIO SV-300BE firmowy kondensator stabilizujący 500V 47uF+47uF wprowadzony przez Sun Audio kiedy Black Gate WKZ stały się nieosiągalne
SUN AUDIO SV-300BE od spodu
SUN AUDIO SV-300BE schemat