Kondo KSL-M77 clone – Przedwzmacniacz z Phono
tekst pochodzi ze stycznia 2023
Ostatni przedwzmacniacz jaki zbudowałem, na bazie płyty dostępnej na ebay i Alixpress. Wcześniej już miałem klon Kondo zbudowany na bazie płyty Kondo KSL-M7, który wymagał przeróbek aby ucywilizować zbyt jaskrawy dźwięk. Dodatkowo wzmacnianie za jego pomocą miało nieliniowy charakter i dochodziło do przesteru powyżej pewnego poziomu, a dźwięk tracił wtedy przyjemny charakter, choć przedwzmacniacz zapewniał sporo magii na niższych poziomach wysterowania. Chciałem sprawdzić czy obecnie sprzedawany i bardziej popularny wariant KSL-M77 brzmi podobnie. Okazało się, że sekcja przedwzmacniacza w ogóle nie brzmi w tym przypadku jaskrawie, a dźwięk jest markowy, ciepły, cywilizowany i właściwie można go słuchać bez przeróbek układu. Dotychczas używam chińskich kondensatorów sprzęgających. które były na pokładzie. Nie wymieniałem ich dotąd na audiofilskie. Przedwzmacniacz ma też trochę magii i jest zdecydowanie muzykalny, co się ceni i robi to bez utraty neutralności. Przekaz wydaje się łagodny, w porównaniu do „pazura” z Lamma ECC82 ECC88, ale nie brakuje mu kopa, ani dynamiki, czy basu. W tym aspekcie jest wyraźnie inny od używanego przeze mnie klonu Lamm, który stawia na porażającą dynamikę, ale nie ma pierwiastka magicznego. Bezpośrednie porównanie z klonem Kondo KSL-M7, który mam od wielu lat, do którego zostały wstawione drogie lampy GE 12AY7 oraz audiofilskie kondensatory sprzęgające dają bezwzględną przewagę nowemu przedwzmacniaczowi klonowi KSL-M77, gdzie nie ma przecież drogich części. Obie płytki chińscy sprzedawcy nazywają klonami Kondo KSL, ale model M77 jest zdecydowanie lepszym przedwzmacniaczem liniowym. Obecne na pokładzie Phonostage trzeba traktować jednak oddzielnie
Wracając do brzmienia, wzmacnianie klonu KSL-M77 jako przedwzmacniacza liniowego ma charakter liniowy, bez efektu nieliniowości i przesterowania powyżej jakiegoś poziomu. Wejścia liniowe są w zasadzie wolne od zakłóceń i brumień zasilacza, nawet bez planowanych ulepszeń przedwzmacniacz jest cichy, a z głośników nie wydostaje się buczenie, nawet z 500W końcówkami mocy VTL.
Działanie sekcji Phonostage zintegrowanej w płycie przedwzmacniacza
Słychać przydźwięk z sieci i buczenie, ale tylko na wejściu Phono, czyli na funkcji Phonostaga, ale transformatory są duże i znajdują się w jednej obudowie i jest to też zrozumiałe. Lepiej jak transformatory byłyby w oddzielnej obudowie w Phonostage. Dodatkowo przydałyby się dławiki (np 10mH 50mA) w zasilaczu, w miejsce rezystorów 2K, które zamontuję po ich zakupie, w celu zmniejszenia tętnień z sieci.
Przedwzmacniacz gramofonowy w sekcji Phono gra bardzo ciemnym i ciężkim dźwiękiem, a nawet mrocznym. Mało jest detalu i przestrzeni, w porównaniu z innymi markowymi lampowymi (oryginalnymi) Phonostage, nie ma on szans stanąć do rywalizacji z nimi. Można też łatwo doprowadzić do przesteru korzystając z Phonostage, czego nie ma na wejściach liniowych tego przedwzmacniacza. Sekcja Phono wzmacnia wyraźnie ciszej niż poziom na wejściu liniowym. Nawet po zastosowaniu StepUp transformatora Kondo CFz dla wkładki MC. Nie wiem jakie ma wzmocnienie ta konstrukcja, ale jest ono małe (za małe), może ma gain tylko 40db z całym przedwzmacniaczem? Oryginalny Kondo ma 45-47db, co też nie jest dużo. Po przełączeniu z wejścia Line na Phono trzeba znacznie zgłośnić, aby uzyskać porównywalny poziom głośności, łatwo też doprowadzić do wspomnianego przesteru wtedy, bo nie da się tak głośno wysterować kolumn za pomocą gramofonu, jak za pomocą wejścia liniowego, gdzie można osiągać wysokie poziomy głośności bez przesterów i bez żadnych problemów. Na pewno nie jest to przedwzmacniacz Phono dla wkładek MC o niskim gain np 0,2-0,4mV. Raczej dla wkładek high gain 0,8mV i z odpowiednim transformatorem, albo po prostu dla wkładek MM.
Podsumowanie
Jako przedwzmacniacz liniowy jest to znakomity projekt i zapewnia świetne, magiczne i muzykalne brzmienie, bez przydźwięku w tle, bez brumienia i dobrze wysterowuje właściwie dowolne końcówki mocy lampowym, ciepłym, przestrzennym i detalicznym dźwiękiem. Nie wymaga skomplikowanych przeróbek układu aby to osiągnąć. Trzeba jednak zadbać o masy i dobre lampy. U mnie sprawdziły się EH i RCA NOS. Poziom wzmocnienia jest duży dzięki 4 lampom w układzie.
Phonostage należy traktować jednak jako dodatek. Można w ogóle go nie podłączać i nie wyposażać w lampy, co znacznie uprości konstrukcje i będzie też taniej. Może zagrałoby ono dobrze z jakąś wkładką MM, ale nie mam takiej. W opcji ze StepUp transformatorem gra wyraźnie gorzej od Audio Note L3 Phono kit, który mam, w wersji 1, gdzie są na pokładzie 3 lampy 6072A, a nie 4 jak w klonie Kondo. Obecnie jest oferowany tylko kit ANK L3 v2 z uproszczonym układem z 2 lampami ecc88.
Klon KSL-M77 bez problemu steruje także monoblokami VTL MB-450 Signature, wprowadzając więcej ciepła do przekazu niż z przedwzmacniaczem Lamm klon, chociaż jest mniej konturowy i „wybuchowy”.
Do porównań wykorzystałem phonostage Audio Note L3 Phono kit + KONDO CFz Step Up Transformer, gramofon VPI Scout i wkładkę Audio Technica AT-OC9ML/II.
Zastosowane podzespoły
płyta KSL-M77 kupiona na Aliexpress
Transformatory EI x 3, w tym 2 zasilają płytę przedwzmacniacza, a najmniejszy zasila moduł matrycy oporników Lite V02, pełniący funkcję potencjometru i sterowania wejściem, za pomocą pilota.
Obudowa Lite A28 z wyświetlaczem i przeznaczona do stosowania modułu V02 i Vo3.
Moduł Lite V02 asymetryczny ściszania i przełączania. Matryce takie można nadal kupić na Aliexpress, choć oferta Lite nie jest już taka bogata jak wcześniej i nie ma już gotowych urządzeń.
Na tylnej ściance dodatkowo umieszczony włącznik sekcji zasilania lamp w sekcji Phono, które można wyłączyć aby się nie wypalały niepotrzebnie i nie obciążały zasilacza.
Okablowanie Melodika, kabel symetryczny mikrofonowy, oraz kabel głośnikowy 2x 1,5.
2x dławik 10H 50mA z Aliexpress.
w zasilaczu lampa prostownicza Tung-Sol NOS 6×4.
w sekcji Preampu lampy 2x RCA 6072 NOS i 2xEH 12AY7, w sekcji Phono lampy 4x TAD 6072A.
Opis płyty z Aliexpress, napisany nieco kulawym językiem, ale sam produkt jest warty polecenia 🙂
Opis produktu:
- Ten obwód kompatybilny z przedwzmacniaczem i phono, może kontrolować część phono niezależnie
- Jeśli kupisz (Gotowy boad wersja) DobrzeDobrze sprawdzić pokładzie(Nie obejmuje rur )
- Zalecane rury: 6X4 (ez90) 1 pc + 12AY7 (6072) 8 sztuk (Nie zawarte w paczce)
- Parametr transformatora i innych komponentów pls odczytuje poniższy obwód
- Przyjmując podwójnie pozłacaną płytkę drukowaną 2.4mm, większość rezystorów to oryginalny DALE i Philips
- Kanał sygnałowy wykorzystujący TRW i GOOD-ALL bakelitowa pojemność sprzęgająca, pozłacane gniazdo rurowe
- Funkcja phono może być zamknięta niezależnie, 4 sposób na przekaźnik, aby przełączyć sygnał, umożliwiając metodę odtwarzania, która dodaje dławik.
- Rozmiar PCB: 220*290*2.4mm, płyta już oznaczała rozmiar spawania otworu na śrubę.
- Panel przedni z 3 pokrętłami, standardowy rozmiar podwozia 430mm * 70mm (szerokość * wysokość wewnętrzna) dla tej płyty
KSL M77 klon
Kondo klon
Kondo 77 clone
KSL-M77 klon opinie
chinese KSL-M77 clone test