LKS Audio MH-DA003 DAC Femto Clock

DAC LKS Audio MH-DA003 test opinia review opinie

Opis i recenzja chińskiego highendowego DAC LKS Audio MH-DA003 z podwójnym przetwornikiem ES9018 w układzie równoległym, z DSD, Amanero USB i upgadem VOLENT.hk Femto Clock, który aktualnie posiadam (już od dłuższego czasu)

mh-da003-1mh-da003
LKS2
LKS_remote
DSC01647-B

Dane techniczne:

1. ES9018 2 dekodery dwukanałowe w układzie równoległym, zastosowano w sumie 2x ES9018 mono, z korzyścią względem z pojedynczych ES9018, podwojenie prądu wyjściowego poprawia detaliczność i gładkość dźwięku

2. Kilka niezależnych źródeł zasilania, oddzielne dla prawego i lewego kanału i dla sekcji cyfrowej oraz analogowej. Sekcja wyjścia analogowego za pomocą specjalnie zaprojektowanego układu całkowicie dyskretnego, który posiada ogromny wkład w jakość uzyskanego dźwięku, jego głębię, detaliczność i szerokość.

3. Wbudowany włoski moduł USB Amanero, z możliwością odtwarzania DSD. Moduł USB jest izolowany od szumów komputera.

4. Wsparcie wejść: USB, I2S / DSD niesymetryczny sygnał (RJ45), I2S / DSD sygnał symetryczny (HDMI), koncentryczne, BNC, AES / EBU oraz toslink, w sumie 7 wejść.

5. Analogowe wyjścia w standardzie RCA oraz zbalansowane wyjścia XLR

6. Wyświetlacz wykorzystuje VFD Mitsubishi

7. Panel przedni wyposażony w fizyczne przyciski, dla wygodnej obsługi trybu pracy.

8. Metalowy, solidny pilot zdalnego sterowania, który jakością przypomina piloty Wadii w latach jej świetności – BRAWO !

9. Sterowanie regulacją głośności 0dB ~ -127dB, cyfrowa regulacja głośności z krokami 0.5dB jest bardzo precyzyjna. Pilot zdalnego sterowania posiada opcję obejścia regulacji głośności.

10. Wsparcie 5 rodzajów ustawienia trybu FILTRA cyfrowego FAST, SLOW, 50K, 60K, 70K oraz dodatkowe filtry dekodowania fazy DPLL (kilka do wyboru i mają największy wpływ na brzmienie).

11. Możliwe ustawienie w trybie mono lub tylko odtwarzanie jednego kanału na obu głośnikach oraz włącznik Deemphasis i to do wyboru za pomocą pilota, co jest bardzo ciekawym rozwiązaniem i polem do eksperymentowania. Można dzięki temu szybko sprawdzić czy oba kanały w naszym systemie brzmią identycznie, bez rozłączania żadnych kabli.

12. Wyświetlacz posiada cztery stopnie regulacji jasności, do wyboru za pomocą pilota.

13. Pilot obsługuje zdalny rozruch i funkcję czuwania.

14. Większość ustawień z funkcji pamięci wyłącza się automatycznie po wyłączeniu DAC, ale np preferowane filtry cyfrowe pozostają zapamiętane.

  1. Parametry:

Zakres dynamiki> 123 dB

Zniekształcenia <0,0003%

Separacja stereo> 110dB

RCA wyjście 2V rms

XLR wyjście 5V rms

Moduł USB

Zastosowano wyśmienity włoski Moduł USB Amanero (obecnie jest już II poprawiona wersja) z obsługą PCM i DSD, PCM obsługuje częstotliwość 44.1 ~ 384K różne przepływności, DSD wspiera DSD64, DSD128, DSD256, DSD512 (Windows). Nie występuje dzięki temu znany z innych urządzeń z wejściem USB problem, iż lepszy dźwięk uzyskuje się stosując zewnętrzny interfejs USB/spdif podpięty do wejścia cyfrowego danego DACka. W tym DAC wejście USB jest na najwyższym poziomie, a po zastosowaniu referencyjnego M2Tech hiface EVO + EVO Clock oraz nowszego hiface EVO TWO jakość była nawet niższa (na wejściach coaxial i AES) w próbie odsłuchowej niż poprzez wbudowane USB Amanero, ale mają znaczenie też kable, których nie ma w wersji z wbudowanym modułem Amanero, a które trzeba wpiąć używając M2Tech i mają wpływ na dźwięk. Poprawa tego co oferują Amenero i spdif następuje dopiero po podpięciu kompatybilnego interfejsu I2S.

Po około 2 latach od wprowadzenia Amanero pojawił się ugrade zastosowanej płytki, z modułem DSD USB Amanero, który można dokupić za ok 95$ i samemu wymienić. Płytka jest nieco szersza od poprzedniej, ale pasuje i można ją wstawić. Wymaga to jednak pewnych umiejętności precyzyjnego lutowania, gdyż nóżki, które trzeba przylutować są miniaturowej wielkości. W nowej płytce poprawiono stabilność pracy, szczególnie DSD i warto w nią zainwestować. Sterowniki się nie zmieniają, upgrade jest wyłącznie sprzętowy. Aktualnie sprzedawane DAC LKS posiadają nowszy moduł Amanero i nie ma potrzeby ich upgradowania, a cena pozostała bez zmian.

Amanero Nowy   Amanero stary

nowy moduł Amanero,                                         poprzedni moduł

Inne cechy (ENG):
Ultralow noise: 9 uV rms
No noise bypass capacitor required
Stable with 1 uF ceramic input and output capacitors
Maximum output current: 200 mA
Input voltage range: 2.2V to 5.5V
Low quiescent current: IGND = 10 uA with 0 load
IGNO = 265 uA with 200 mA load
Low shutdown current:<1 uA
Low dropout voltage: 140mW at 200mA load
Initial accuracy: ±1%
Accuracy over line, load, and temperature: ±2.5%
16fixed output voltage options: 1.1V to 3.3V
PSRR performance of 70dB at 10KHz
Current limit and thermal overload protection
Logic controlled enable
Internall pull-down resistor on EN input
5-lead TSOT package
4-ball, 0.4mm pitch WLCSP

Obsługa 32/64 bitowych systemów Windows XP / Vista / Win7 / Win8 konieczne jest zainstalowanie firmowych sterowników (obsługujących KS / WASAPI / WDM / ASIO).

Mac OS i Linux UAC2 10.6 bez sterowników

Wielkość urządzenia 440 * 320 * 90mm

Ciężar urządzenia 8,1 kg

  1. Zastosowany w testowanym modelu up-grade względem wersji fabrycznej/standardowej LKS 002:
  2. .
  3. Wymieniono Zegary na Femto Clock z ultra niskim jitterem (US Crystek 82fs)

Gniazdo wejściowe zasilania AC FI-03 Furukawa pozłacane wyposażone w srebrny bezpiecznik hi-end

Dwa transformatory toroidalne z miedzi beztlenowej 50VA

Diody prostownicze z serii Philips BYW29

Dwa kondensatory Nichicona dużej pojemności do filtrowania

Zastosowano przekaźniki Fujitsu Takamizawa jako przełączniki wyciszania o bardzo niskiej rezystancji.

Gniazda wyjściowe RCA Cardasa rodowe

Nawet zastosowane niklowane śruby pochodzą z Japonii

Jako pierwsza powyzszych up-grade dokonała firma Volent z Hong Kongu

Konfiguracja (konieczna uwaga)

Ważne jest także aby dobrze skonfigurować ten DAC w programie do odtwarzania muzyki oraz odpowiednio stosując opcjonalne ustawienia samego DAC, gdyż łatwo można tak go ustawić, że gra nudno i gorzej niż można osiągnąć odpowiednio go konfigurując. Można nawet żałować zakupu mając błędne lub nieoptymalne ustawienia.

Można wybrać różne tryby filtrów, ale praktyka pokazała, że najlepiej spisuje się filtr FAST oraz 60K dla DSD.  Wśród DPLL – ustawienie HBW brzmi najlepiej, a brzmienie jest najbardziej namacalne, bliskie, czyste i obecne. Niektóre filtry brzmią wręcz źle, także trzeba poświęcić temu chwilę uwagi, podobnie tryb AUTO nie jest optymalny. Jeszcze filtr LBW i LLBW można rozważyć, jednak w tym ustawieniu filtrów DPLL na niektórych nagraniach na wejściu USB następuje utrata synchronizacji i przerwy w transferze. Na wejściu spdif ten problem prawie nie występuje.

Konieczne jest zainstalowanie firmowych sterowników (obsługujących KS / WASAPI / WDM / ASIO). Zdecydowanie najlepsze efekty uzyskuje się na Amanero Technology Streaming Kernel Streaming. Należy więc pamiętać o prawidłowym skonfigurowaniu Audio Device w programie do odtwarzania muzyki i możliwie wyborze wtyczki Amanero Kernel Streming, a nie Combo 384 asio, która oferuje nudne brzmienie, ale pierwsza domyślnie się instaluje i prezentują ją w instrukcji. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że wtyczki asio są nudne brzmieniowo i należy ich unikać, jeśli mamy inne asynchroniczne Device do wyboru w programie i sterownikach DAC.

Powodzenia w konfiguracji

Wrażenia odsłuchowe:

Prawdziwy HI-END, przez rok użytkowania na wejściu USB i spdif nie zauważyłem deficytów i słabych punktów, można jedynie mówić o tym, iż najniższe zakresy mogłyby być nieco bardziej eksponowane, ale dźwięk nie jest chudy. Wszystko zależy oczywiście od preferencji prezentacji muzyki. Tu jest analogowy charakter, detal, bardzo czysty dźwięk, alikwoty, głębia, szerokość, angażujący, a nie wykastrowany dźwięk. Nie ma jednak aż takiej organiczności i obecności (masy wokalu) jaką uzyskuje się z niektórych DAC R2R NOS opartych na kościach AD1865 i PCM1704 (mają one niestety ograniczenie odczytywanego materiału zwykle do 24/96 – nie ma mowy o natywnych 32/384 czy DSD, ale także o detaliczności i czystości brzmienia LKS). Jeśli preferujesz bardzo bliskie wokale, wypełnione ciałem i bardzo organiczne, ludzkie oraz wielką potęgę niskich składowych, to może trzeba szukać wśród starszej generacji przetworników z Burr Brown 1704 (Lite DAC 60 i 83, Audio-GD 7 i 11). Najlepiej aby jeszcze posiadały na wyjściu lampę, jak Lite LS-60LE, AD1865-1.0S NOS coupling transformer SRPP tube output DAC Kit 192KHz, czy Audio Note x3.1 (AD1865). Bo LKS idzie bardziej w kierunku dźwięku eterycznego, detalicznego i bardzo czystego, przestrzennego, ma dużo powietrza i analogowości, ale prezentacja jest bardziej z tyłu niż do przodu, a najniższe zakresy mogły by być nieco bardziej potężniejsze. DSD gra bardzo dobrze przy odpowiedniej konfiguracji natywnej (bitstream + Kernel) i tylko przez USB jest to możliwe. I2S nie jest kompatybilne ze wszystkimi interfejsami USB/I2S, gdyż brak jest standardu rynkowego.

Przy połączeniu przez wejście I2S z najlepszych interfesjów USB/I2S i drogim okablowaniu USB i HDMI (w cenie interfejsu) znikają wszystkie deficyty najniższych składowych, które można odczuć na wejściach USB i spdif, poprawia się także obecność dźwięku. Interfejs i okablowanie może kosztować tyle co ten DAC, z czym należy się liczyć jak ktoś chce eksploatować I2S.

Cena

DAC kosztuje ok 1250$ i konieczny jest samodzielny import z Chin od producenta Shenzhen Audio lub z eBay, czy Aliexpress. Wysyłka jest zwykle bezpłatna.

Podsumowanie

Brawo Chiny, nie ma potrzeby wydawać 20000 zł na zachodni DAC i wszystkie standardy są na pokładzie !

Porządna rzecz i bardzo dobrze gra (a w tej cenie ekstremalnie dobrze) – ale odpowiednio skonfigurowana. Najlepszy chiński DAC obok Auralic Vega (3xdroższego) i najlepszych konstrukcji Audio GD (2x droższych) – stan na 2015 rok, ale w 2016 jest nadal podobnie, choć pojawia się dużo tańszych chińskich kopii inspirowanych LKSem.

Wolałbym aby na wyjściu RCA było więcej niż 2V np. 2,5V, bo preferuję źródła cyfrowe z większym napięciem wyjściowym, bo lampowe wzmacniacze i przedwzmacniacze brzmią wówczas dynamiczniej. Można zawsze z XLR poprzez przejściówkę poprowadzić wyjście RCA, tak jak ja robię i dźwięk zyskuje dzięki temu na masywności i energii. Wejście I2S nie jest kompatybilne z częścią interfejsów, tak jak niestety w innych DAC-kach.

 

PC Audio, DAC, Hi-End historia, DIY kolumny loudspeakers