Ta recenzja jest archiwalna i pochodzi z 2016 roku.
opuścił kolekcje
Audio-GD – Master 7 v2016
Balanced PCM1704UK DSP Amanero USB DAC
Master 7 – v2 wersja 2016 – ultimate PCM1704 DAC
10 października 2016 pojawił się na rynku Master 7v2 (v2016), a już 21 października zawitał w moim systemie. To nawet szybciej jak kiedyś Accuphase DP78, który zamówiłem wiele lat temu zaraz po premierze w Las Vegas.
Zakup od Magna Hi-Fi z Holandii, gdyż polski dystrybutor nie posiadał jeszcze ulepszonej oferty Audio gd, a na wejście I2S w standardzie HDMI każe sobie czekać dodatkowe 8 tygodni. Chłopaki z Holandii zdają się też kochać to czym się zajmują, są w to bardzo zaangażowani.
Obudowa jest wysokiej jakości, z grubych aluminiowych płyt, ale wygląda siermiężnie i topornie jak wszystkie produkty tej firmy, jak inne produkty tej marki. Brak jest wyświetlacza aktualnie odtwarzanej częstotliwości oraz pilota. Trzeba się przyzwyczaić do tych standardów i zaakceptować nieciekawy wygląd.
A co zostało poprawione względem Master 7 ?
Najnowszy, poprawiony filtr cyfrowy oparty o DSP (Cyclone II), lepsze zegary oscylatora TCXO, wejście cyfrowe USB Amanero Combo384
DAC ten zastąpił w moim głównym systemie DAC LKS DA-003.
Najnowszy Master-7 z ośmioma PCM1704UK jest topowym przetwornikiem chińskiej firmy Audio gd opartym na chipach PCM1704UK. Jest jeszcze wersja NOS 7v2 oraz wersja Singularity i wzbogacony model HE 7 z zasilaczem regeneracyjnym (droższy o ok. 1000EUR), zawierającym dodatkowy duży transformator poprzedzający 3 transformatory właściwego zasilacza. Zastosowane przetworniki wielobitowe 1704 należą do najlepszych w historii i niestety nie są już produkowane. Pierwotnie były wytwarzane przez Burr Brown a następnie Texas Inst. Firma Audio gd posiada jeszcze ich zapas, który wykorzystuje w sztandarowych konstrukcjach, ale na rynku wtórnym ceny chipów 1704 stale rosną i osiągają ponad 100$ za sztukę.
DAC jest bardzo ciężki i zbudowany z selekcjonowanych podzespołów najwyższej jakości, jak: rezystory DALE, kondensatory WIMA i podzespoły NOVER. Sekcja analogowa jest zbudowana z elementów dyskretnych, a nie na wzmacniaczach operacyjnych. Elementy te były przez lata selekcjonowane w kolejnych wersjach przetworników z rodziny 7, wcześniej Reference, a potem Master i NOS. Ich dobór zapewnia zdaniem producenta najlepsze możliwe brzmienie w połączeniu z najnowszymi standardami wysokiej rozdzielczości wspieranymi przez wejście USB i interfejs I2S H i E. DSD nie jest wspierane, także materiał DSD należy skalować do PCM na poziomie programowego odtwarzacza muzyki.
Nowo zaprojektowany procesor DSP jest bezpośrednio wlutowany do płyty głównej i zapewnia najlepszy transfer sygnału i szybsze przetwarzanie danych i taktowanie. To przenosi szczegółowość, przejrzystość i dynamikę na inny poziom ponad wszystkie inne i wcześniejsze przetworniki Audio gd. Pozwala to niestety także usłyszeć wady zapisu źródłowego. Filtr cyfrowy DSP jest oparty o procesor Cyclone II i obsługuje sygnał wejściowy 32bity / 384 kHz przez wejścia USB i I2S, a sygnał 24bity / 192kHz poprzez elektryczne wejścia SPDIF. Wejście AES EBU nie obsługuje 176,4kHz, a producent oficjalnie podaje wsparcie wejść coaxial i AES EBU tylko do 96kHz, choć za wyjątkiem wspomnianego braku wsparcia dla 176,4kHz na wejściu zbalansowanym nie zauważyłem ograniczenia. Procesor DACa 1704 posiada zdolność obsługi maksymalnie materiału 24 bitowego, także wyższe próbkowania są downsamplingowane w procesorze wejściowym do 24 bitów, a w rzeczywistości do 20 bitów. Wewnętrzna rozdzielczość scalaka PCM1704 jest 20 bitowa, tak jak PCM1702, ale akceptuje po prostu 24 bitowe dane na wejściu. Są dostępne opcjonalne filtry cyfrowe, które użytkownik może zmieniać za pomocą specjalnych zworek z poziomu płyty głównej oraz przełączalny oversamling standardowo ustawiony na x8, ale użytkownik może wybrać także x4, x2 i x1 (NOS). Każdorazowe obniżanie próbkowania poprawia delikatność i słodkość brzmienia, kosztem detaliczności i punktowości. Jakby fabryczne x8 okazało się zbyt jaskrawe można zastosować x4 lub x2. W moim systemie nadpróbkowanie 1x NOS okazało się zbyt mało punktowe oraz ze słabszą głębią.
Zdaniem producenta nie ma żadnych kompromisów projektowych, brak jest części które podlegałyby modernizacji, a DAC jest zbudowany wyłącznie z części wysokiej jakości dźwięku, przewody OCC, zegary TCXO, wysokiej jakości kondensatory i rezystory itp. W DAC Master 7v2 zastosowana jest całkowicie nowa koncepcja projektowania. Na wejściach SPDIF zostały zastosowane specjalne interfejsy wejściowe w trybie synchronicznym zapewniające najwyższą jakość dźwięku dla różnych standardów SPDIF.
Budowa
USB Amanero Combo384 interface
Zbalansowana konstrukcja oraz wyjścia
DSP optymalizujący konwersję w roli także filtra cyfrowego
8 x high-grade PCM1704UK akceptujący 24/192KHz (realna rozdzielczość jest 20 bitowa)
Wewnętrzne okablowanie OCC
Bardzo niski jitter dzięki oscylatorom TCXO
Sekcja analogowa oraz zasilacz oparte o elementy dyskretne
Brak kondensatorów sprzęgających w ścieżce sygnałowej
Brak sprzężenia zwrotnego – ACSS w wyjściowym sygnale analogowym
Łącznie 21 regulowanych niskoszumowych układów wzmacniaczy w klasie A
Bateria kondensatorów 50,000uF w zasilaczu proacującym w klasie A
Parowane tranzystory klasy High-grade
Brzmienie
MASTER 7v2 to wspaniała barwa, aż nie można się oderwać, a jednocześnie mistrz neutralności i niesamowitego obrazowania 3D, z dużą otwartością i dynamiką, brzmienie jest analogowe i posiada „ciało”, a wokale są obecne, namacalne i wilgotne, ale trzeba wypróbować opcje nadpróbkowania dopasowując je do swojego systemu, gdyż fabryczne x8 może w niektórych bardzo jasnych systemach okazać się „żyletą”, ma tez nieco więcej oversamplingowej chrypki na wysokich tonach. Jeśli chrypka lub zbyt jaskrawy dźwięk przeszkadza przy x8 można spróbować 2x oversampling, który brzmi w bardziej wyważony i analogowy sposób, ale „atak” jest za to nieco słabszy. Ogólnie 2x oversampling jest bardzo ciekawy. Brał bym pod uwagę tylko te 2 filtry, gdyż tzw tryb NOS (1x) jest w tym modelu rozczarowujący.
Najlepsze rezultaty teoretycznie powinno się osiągać na wejściu I2S H (HDMI) z zewnętrznym konwerterem USB. Ja jednak w tym konkretnie modelu preferuję wejścia coaxial i AES-EBU, dopiero na trzecim miejscu brzmienie I2S (HDMI), które brzmi moim zdaniem trochę sztucznie w porównaniu do spdif/AES i jest słabsze, a na czwartym miejscu oceniam brzmienie wbudowanego modułu USB Amanero, gdzie jest trochę mniej alikwotów i powietrza, a brzmienie bardziej nudne („słabe”). Słaba implementacja wbudowanego wejścia USB to zmora praktycznie wszystkich DAC, bez względu na cenę, także zawsze lepiej stosować zewnętrzny interfejs USB z dobrym kablem USB, a najlepiej dobrą kartę muzyczną w dużym komputerze (Asus, Pink faun itp) z wyjściem coaxial, która najbardziej upodabnia brzmienie do transportu CD. Niniejsza recenzja dotyczy więc wrażeń odsłuchowych na wejściach spdif/AES, które zapewniają najlepszą jakość.
Ten DAC jest bardzo czuły na okablowanie, szczególnie kabel cyfrowy musi być z wysokiej półki i rozdzielczy, który zapewnia dużo powietrza i przestrzeni. U mnie dobrze spisuje się Purist Audio Design Colosuss ze stopów srebra, złota i miedzi, czyli kabel dość drogi. Mam pewną obserwację, moim zdaniem genialne, rewelacyjne brzmienie uzyskuje się z tego DAC na ścieżkach 16 bitowych, dorównujące najlepszym konstrukcjom ze złotej ery CD (Acuuphase DP-75, DC-91). Wadia 16 lub 27i grały wydaje się jednak ciekawiej. Na materiale 24 bitowym jest natomiast bardzo dobrze, ale nie aż tak spektakularne, w porównaniu z innymi, nowoczesnymi konstrukcjami dostępnymi obecnie. Nie jest ono aż tak przejrzyste i rozdzielcze jak w niektórych najlepszych współczesnych DAC (oczywiście zwykle droższych od Master 7). Nie jest także tak przejrzyste i przestrzenne na 16 bitach jak Mark Levinson No 360S lub CD MOON Andromeda, ale te urządzenia nowe były dużo droższe, choć na rynku wtórnym za tyle co Audio GD trafia się No 360S. Podobne obserwacje miałem z DAC Audio Note 2.1 i 4.1 w kwestii ich właściwości na 24 bitach. Nie jest to dla mnie problemem, bo głównie słucham 16 bitowych ścieżek z biblioteki muzycznej. Choć przeskakując na 24 bity chciałoby się usłyszeć lepiej niż z 16, czego wyraźnie nie można zaobserwować z tym DAC. Jest to jedyny słabszy punkt soniczny tej konstrukcji obok kreowania przestrzeni słabiej od markowych dac z epoki. Jest to zrozumiałe bo w rzeczywistości scalak 1704 miał tylko 20bitów wewnętrznej architektury. Trzeba też pamiętać że ścieżki wysokiej rozdzielczości to w pewnym sensie zabieg marketingowy, gdyż istnieją techniczne ograniczenia, aby wykorzystać dodatkowe bity, powyżej standardowych 16, a mało który DAC uzyskuje realnie większą rozdzielczość niż 21 bitów, reszta bitów to puste bity, wyniki zabiegów matematycznych, ekstrapolowania, przesuwania szumu itp, a nie prawdziwy dźwięk. Piszę o tym w zakładce o DAC R2R vs delta-sigma.
Brak DSD nie jest natomiast żadnym problemem. Nie potrzebne mi DSD, bo już wiele razy się naciąłem na odtwarzaczach SACD i później DAC z obsługą DSD, co zwykle skutkuje tym, iż słabo odtwarzają one zwykłe PCM 16/44. Także wyleczyłem się z pogoni za najnowszymi standardami DSD, 32bity, 768kHz, bo potem nie ma muzyki z tych urządzeń. Niestety, są tylko parametry i papierowa kompatybilność ze wszystkim co dotąd wymyślono, ale słuchać się nie chce – tylko człowiek się rozgląda po paru tygodniach za czymś nowym. Na szczęście Master 7v2 nie należy do tej grupy, jest nawet jej przeciwieństwem, gdyż PCM 16 bitów odtwarza najlepiej, mimo że architektonicznie jest DACkiem 24 bitowym.
Podsumowanie
MASTER 7v2 to wspaniała barwa, aż nie można się oderwać, a jednocześnie mistrz neutralności i niesamowitego obrazowania 3D, z dużą otwartością i dynamiką, brzmienie jest analogowe i posiada „ciało”, a wokale są obecne, namacalne i wilgotne. Nie jest to taka klasa jak MOON Andromeda lub Mark Levinson No 360S, który ma takie same scalaki 1704, ale jest dobrze. Na 16bitach uzyskuje 90-95% jakości Accuphase DC-91.
Brak możliwości odtwarzania częstotliwości 24 176 khz, którą trzeba konwertować programowo do 24 192, aby odtworzyć, gdyż ten DAC na wejściu coaxial i AES nie synchronizuje tego próbkowania, ale na wejściach USB i HDMI nie ma tego problemu.
Doskwiera brak wyświetlacza i prezentowania obsługiwanego aktualnie standardu ścieżki, są tylko numery wejść.
Niska jakość implementacji UBS Amanero, gdzie dźwięk nie ma emocji i nie za dobra implementacja I2S HDMI, gdzie uzyskuje się słabszą jakość niż przez coaxial i XLR AES. Słaba jakość wejść USB w gotowych DAC jest typową przypadłością i Master 7 nie odbiega od tego co ma miejsce na rynku audiofilskim.
Ogólnie urządzenia tej marki są dość awaryjne i muszą odwiedzać serwis w Holandii. Miałem przyjemność dokonywać 1 naprawy. Mój znajomy, który też miał Master 7 w wersji HE miał 2 awarie, podobnie jak u mnie były to trzaski w tle i zrywanie synchronizacji, które z trudem naprawiono w Holandii.
Specyfikacja techniczna
Wejścia
- BNC coaxial SPDIF
- AES Balanced
- RCA coaxial SPDIF
- Toslink optical SPDIF
- Wejście I2S H (HDMI) lub E (RJ45)
- Wejście USB Amanero
Wyjścia
ACSS balanced
XLR balanced
RCA single ended
Stosunek S/N | >120DB (XLR output) |
Impedancja wyjściowa | 10 ohm |
RCA napięcie na wyjściu | 2.5V (RCA) |
XLR napięcie na wyjściu | 5V (XLR) |
ACSS poziom wyjściowy | 1.2+1.2MA (ACSS) |
Czułość wejścia coaxial | 0.5 Vp-p (75 Ohms, Coaxial) |
Czułość wejścia optycznego | 19 dBm (Optical) |
Pasmo przenoszenia | 20Hz – 20KHz (< – 0.2DB) |
USB wspierane systemy operacyjne | Windows, MAC OSX |
Wejścia USB & I2S akceptuje | 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz, 352.8kHz, 384kHz |
Wejście Coaxial akceptuje | 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz (w specyfikacji do 96kHz) |
Wejście AES EBU akceptuje | 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz, 192kHz (w specyfikacji do 96kHz) |
Wejście Toslink akceptuje | 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz, 96kHz |
zasilanie i pobierana moc | Version 2: 220-240V AC 50/60 Hz, 38W |
Waga | Approximately 15KG |
Wymiary | S430 X D430 X W85 (mm obudowa w 100% z aluminium) |
Załączone akcesoria | 1x AC kabel zasilający |
1x kabel USB |
Wsparcie wejścia USB
Amanero combo384 module
Supports up to 32bit / 384K
Supports Direct DSD (Check DAC chip DSD support) – Not applicable
Max OSX: No Drivers needed OSX 10.6+ and Linux with UAC2 compliant kernel.
Microsoft Windows: KS/Wasapi/WDM/ASIO Drivers for Microsoft XP, 7, 8 and 10 included.
Apple IOS (Iphone and Ipad through camera kit )
Android (Support USB2.0)
Konfiguracja filtrów cyfrowych I oversamplingu (ustawienia jumperów)
DSP Bypass mode (DSP Enabled) | BYPASS | ON | Nie zmieniać ! |
DITHERING (Enabled) | DITH | OFF | Default = Enabled |
OVERSAMPLING | IPS0 | IPS1 | Default = 8x |
1x (NOS) | ON | ON | |
2x | ON | OFF | |
4x | OFF | ON | |
8x | OFF | OFF | |
DIGITAL FILTER | ATT0 | ATT1 | Default = -130dB |
-130dB | OFF | OFF | |
-90dB | OFF | ON | |
-50dB | ON | ON | |
PLL (Enabled) | PLLEN | OFF | Default = Enabled |
inny opis ustawień zworek
DSP-1 Ustawienia mikroprzełączników/zworek |
Mikroprzełącznik/zworka |
Parametr |
Opis funkcji |
|||
zworka 1 PLLEN |
Aktywna (OFF) |
Wyłączona (ON) |
PLL Ustawienia |
||
Tłumienie filtra |
-130DB |
-90DB |
-50DB |
Tłumienie dolnoprzepustowego filtra FIR w domenie cyfrowej |
|
zworka 2 ATT1 |
(OFF) |
(OFF) |
(ON) |
(ON) |
|
zworka 3 ATT0 |
(OFF) |
(ON) |
(OFF) |
(ON) |
|
Oversampling |
8X |
4X |
2X |
NOS |
Ustawienia oversamplingu |
zworka 4 IPS0 |
(OFF) |
(OFF) |
(ON) |
(ON) |
|
zworka 5 IPS1 |
(OFF) |
(ON) |
(OFF) |
(ON) |
|
zworka 6 DITH |
Aktywna (OFF) |
Nie aktywna(ON) |
Niwelowania błędu kwantyzacji (Data Dithering) |
||
|
|||||
zworka 8 CLKS0 |
Funkcje nie używane |
Funkcje nie aktywne |
|||
zworka 9 CLKS1 |
|||||
zworka 10 OWS1 |
|||||
zworka 11 OWS0 |
|||||
opuścił kolekcję w 2020 roku, ale dobrze wspominam ten DAC, o brzmieniu multibita