Ta recenzja jest archiwalna i pochodzi z 2012 roku.
ANK (Audio Note) DAC 2.1 kit test
ANK DAC kit 2.1 opinie
ANK (Audio Note) DAC 2.1 kit
Wprowadzenie
Firma ANK kits z Kanady, prowadzona obecnie przez Briana Smitha, wcześniej powiązana była z brytyjsko-japońskim Audio Note i działała pod nazwą Audio Note Kits. Po prostu Audio Note UK sprzedawało na początku swojej działalności także kila produktów w formie kitu. Po decyzji aby zaprzestać produkcji kitów w UK, przejęciem tej działalności zainteresował się Fun wzmacniaczy w formie kitów Kanadyjczyk Brian Smith, który ma żonę Brytyjkę. Spotkał się z z szefem Audio Note Peterem Qvortrupem, który zgodził się przekazać Smithowi tą działalność i dostarczać potrzebne części. Obecnie ANK Kits jest niezależnym podmiotem i nie może posługiwać się już nazwą Audio Note, choć posiada zbliżone topologie i filozofię konstruowania, która wywodzi się bezpośrednio od Audio Note. Niektóre projekty są wprost udoskonalonymi starszymi projektami Audio Note. Nadal wiele części ANK Kits kupuje od brytyjskiego Audio Note.
Audio Note Kits działa wysyłkowo z Kanady, skąd można zamówić kity do dowolnego kraju. Firma miała co prawda wcześniej kilku dealerów, w tym w Europie, ale właściwie nie posiadali oni na stanie towaru a ceny były znacznie wyższe, a czas oczekiwania dłuższy. Brian Smith koordynuje cały proces i posiada rozlicznych podwykonawców, którzy dla niego pracują. ANK Kits obecnie oferuje zestawy do montażu, można jednak zamówić także zmontowane modele, ale jest to oferowane wyłącznie dla klientów z USA i Kandy. Mają na to wpływ względy celno-podatkowe, bo firma oferuje klientom z EU pokrycie kosztów podatkowo-celnych importu, co przy kitach (których wartość trudno oszacować kiedy są to sterty części luzem) jest łatwiejsze niż przy gotowych towarach.
Część produktów ANK Kits wydaje się nawet lepiej dopracowana względem oryginalnych AN. Ceny są nadal konkurencyjne, ale rosły sukcesywnie w kolejnych latach przez 20lat. Początkowo Kit1 kosztował 1000$, następnie 1200, 1400$, a obecnie kosztuje 2500$. W ofercie są przedwzmacniacze, wzmacniacze oraz słynne końcówki mocy Single-Ended (wzmacniacze w klasie A i AB oraz pracujące w push-pull), przedwzmacniacze gramofonowe, słynne zestawy głośnikowe Audio Note i oczywiście najbardziej popularne, będące też największym sukcesem komercyjnym DAC z 1x Oversamplingiem. Kity posiadają wiele rozwiązań pokrewnych gotowym produktom Audio Note, ale formalnie są to inne produkty o bardzo zbliżonym brzmieniu i zapożyczonych lub pokrewnych rozwiązaniach. Niektóre płytki kitu (zasilacz, przetwornik) są identyczne jak w gotowych produktach Audio Note, podobnie zastosowane komponenty np. kondensatory.
Ten konwerter oparty na układzie AD1865 przetwornika analogowo-cyfrowego nie ma filtra cyfrowego. Ponadto część analogowa jest oddzielona od części cyfrowej transformatorami. DAC zawiera również stopień wyjściowy lampowy SRPP. Można powiedzieć, że jest to indywidualne podejście ANK i oryginalnych AN do przetwarzania sygnału cyfrowego i jest to system 18-bitowy, który wykorzystuje opatentowany system nadpróbkowania (a raczej downsamplingu) i jest zgodny z 44,1/ 48/96 kHz.
Zamawiając kit otrzymuje się wielkie pudło (ok. 70x70x70cm) pełne części i elementów obudowy. Są one popakowane w kilkanaście woreczków foliowych. Złożenie kitu i jego uruchomienie wymaga pewnej wiedzy oraz doświadczenia. Osoba bez żadnego doświadczenia w montowaniu podobnych rzeczy, bez żadnej wiedzy w zakresie elektryki i elektroniki sobie nie poradzi. Trzeba być też przygotowanym na okoliczność, iż mogą wystąpić pewne braki lub nadmiar części w przysłanym kitcie. Trzeba się liczyć z tym, że może wystąpić konieczność domówienia brakujących części u sprzedawcy lub złożenia reklamacji w kwestii niedoborów. Widać, iż sprzedawca ma dużo (może za dużo?) zamówień i wielu poddostawców, od których otrzymuje poszczególne części zestawu i potem je kompletuje i realizuje wysyłkę kitu do finalnego klienta. Z pewnością nieraz nie panuje nad całą logistyką, co powoduje że może czegoś brakować lub jest nadmiar w paczce. W moim przypadku brakowało kosztownych kondensatorów Audio Note oraz diody led, a także CD z instrukcją. Oczywiście sprzedawca dośle to czego brakuje, po reklamacji, ale to trwa dość długo i można się denerwować. Finalny efekt akustyczny jest jednak warty tych wszystkich problemów.
dostaje się wielkie pudło a w środku taką zawartość
Parametry techniczne i specyfikacja
Opcjonalne wejścia cyfrowe
|
Standardowo jest tylko 1 wejście cyfrowe we wszystkich kitach AN, ale można zamontować równolegle 2 ręcznie przełączane spośród poniższych dostępnych
75-ohm RCA (S/PDIF) – standardowo
110-ohm AES/EBU (XLR) – opcjonalnie
USB (wymagana dodatkowa płyta z wejściem USB) – opcjonalnie
|
Wyjście
|
Single-ended stereo RCA
|
Impedancja wyjściowa
|
1.3 K
|
Poziom wyjścia
|
2.5V RMS
|
Zasilanie opcjonalnie
|
100/120/240VAC, 50/60Hz
|
Wsparcie dla formatów
|
16/44.1kHz
24/48kHz
24/88.2kHz
24/96kHz
brak HDCD
|
Wymiary obudowy
|
S 381mm, G 406 mm, W 146 mm
|
Obsługa i budowa
Na panelu przednim nie ma żadnych przełączników ani regulacji. Na tylnym panelu mamy standardowo tylko włącznik zasilania, gniazdo zasilające oraz 1 parę wyjść RCA oraz cyfrowe gniazdo wejściowe koaksjalne spdif. Obudowa jest oparta na standardowym stalowym chassis z blachy, jednakowym dla prawie wszystkich kitów AN (przetworniki, przedwzmacniacze i niektóre wzmacniacze), gdzie tylko frontowa nakładka z akrylu oraz tylna akrylowa są wymienne i zindywidualizowane. W akrylu są jednak już wywiercone wszystkie opcjonalne otwory dla każdego typu wejścia cyfrowego oraz USB, nawet jak ich nie ma na pokładzie. Także obowiązkowe są wszystkie otwory pod opcjonalne złącza przez które kurz wpada do obudowy.
Zaktualizowany DAC kit 2.1 po raz pierwszy został wprowadzony w 2007 roku i jest jednym z największych sukcesów sprzedażowych kitów Audio Note. DAC Kit 2.1 znacznie poprawiono względem oryginalnego AN DAC kit, a jego zasilacz zapożyczono z linii produktów gotowych Audio Note. Rozwinięciem kitu DAC 2.1 level A jest level B. Kolejne opcje to DAC kit 3.1 oraz flagowy DAC kit 4.1, a każdy może być dodatkowo wyposażony w podzespoły Signature. W każdym DAC (2.1, 3.1, 4.1) jest ta sama płyta przetwornika i zasilania oraz lampowy stopień końcowy. Różnice polegają głównie na zastosowaniu dodatkowych stopni pośrednich i końcowych na transformatorach, lepszych samych transformatorów oraz części z wersji Signature, srebrnego okablowania itp. Już DAC kit 2.1 zawiera najnowszą płytę zasilacza M2 Power Supply taką samą jak w fabrycznych produktach AN. Płyta samego przetwornika cyfrowo analogowego, dodatkowe transformatory I/V (dostępne od DAC kit 2.1 level B w górę) pomiędzy stopniem cyfrowym i analogowym, lampowy stopień wyjściowy na podwójnych lampach 6922/6DJ8 zostały zaprojektowane przez Andy Grove.
Do atrybutów, które sprawiają, iż DAC Audio Note brzmi bezkonkurencyjnie należą:
Podwójny stopień analogowy na lampach 6922 (indywidualnie zasilany),
Cyfrowe i analogowe sekcje z oddzielnym zasilaniem wtórnym,
Wysoko oceniony i poprawiony moduł zasilania M2 dla sekcji analogowej,
Brak filtrowania cyfrowego, 1x oversampling,
Brak filtrowania analogowego (filtr analogowy został całkowicie usunięty z układu),
I / V transformatory do maksymalizacji transferu energii (poprawiają punch i bas) pomiędzy sekcjami cyfrową i analogową,
Płyta sekcji cyfrowej przetwornika jest gotowa i zmontowana fabrycznie,
DAC oferuje jest wielką gamę opcji i dostępnych up-grade,
Opcja wejścia USB jest również dostępna,
Płyta przetwornika Signature zawiera wysokiej klasy kondensatory Nichicon.
Możliwa konfiguracja
jako DAC do transportu CD
lub w konfiguracji PC audio:
Cichy komputer lub laptop,
Dobry interfejs USB/spdif np. M2Tech HiFace EVO (koniecznie zasilany z akumulatora),
Media Monkey, Foobar 2000 – bezpłatne programy do zarządzania plikami.
Brzmienie
Ten DAC nie zawiera transformatorów na wyjściu, takich jakie posiadają Audio Note DAC 4.1x i 5.1x oraz kandyjskie kity ANK 4.1 i 5.1. Jest on bardziej neutralny brzmieniowo i zapewnia realistyczne i namacalne brzmienie oraz bardzo analogowe. Może się tym narażę fanom Audio Note, ale zaraz wyjaśnię dlaczego. Modele z wyjściowymi transformatorami mają takie zaokrąglone i mniej detaliczne i punktowe brzmienie i wszystkie ostre brzmienia, syki, sybilanty są wygładzone, tak aby być miłym dla ucha, ale przez to muzyka oddala się od realnego brzmienia, gdzie nie występują takie wygładzenia. Chociaż de DAC z transformtorami wyjściowymi są wyżej w hierarchii Audio Note i Kitów ANK, to traktuje to jako wadę, gdyż mają istotne odstępstwo od neutralności.
Tu napisze coś co zapewne zdziwi wiele osób, ale kit brzmi wyraźnie lepiej niż oryginalny DAC Audio Note 2.1x, może to sprawa lamp jakie dostałem z oryginalnym DAC Audio Note, który brzmiał szaro. Kit został być może też poprawiony względem fabrycznej konstrukcji, brzmi soczyście i wybitnie czego nie można powiedzieć o DAC fabrycznym, którego teoretycznie powinien być tańszym odpowiednikiem do samodzielnego montażu. Szczegółowa ocena brzmienia rewelacyjnego przetwornika Audio Note DAC 2.1, w wersji najniższej Level A oraz 2.1 Level B Signature z miedziowymi kondensatorami AN. Oba te przetworniki zbudowałem na początku 2012 roku.
Podobnie jak przy przetworniku Berkeley Audio Design Alpha DAC trzeba rozgraniczyć brzmienie materiału 16 bitowego i 24 bitowego na przetworniku Audio Note. W tym przypadku sytuacja jest jednak odwrotna. Audio Note DAC 2.1 Level B, ale także Level A jest bezkonkurencyjny na 16 bitach (na pokładzie jest tylko 18 bitowy przetwornik AD1865u), ale przy 24 bitach można znaleźć podobnie dobrze brzmiące przetworniki innych firm, a nawet lepiej brzmiące, ale różnica na korzyść innych nie jest już tak duża. Ograniczeniem Audio Note jest na pewno maksymalne próbkowanie 96kHz przy 24 bitach, ale to jest głównie ograniczenie na papierze, bo łatwo można znaleźć wiele ścieżek 88 i 96KHz, których jakość jest wystarczająca, także nie potrzeba sięgać do 192kHz aby poczuć, że jest lepiej. W rzeczywistości jest to jednak przetwornik 18 bitowy , a nie 24 bitowy, tylko akceptuje materiał do 24/96. Często wcale nie słychać aby materiał próbkowany 192kHz grał lepiej od 88kHz lub 96kHz. Różnica jest iluzoryczna, a pliki 192kHz zajmują bardzo dużo miejsca na dysku, nie przynosząc istotnego progresu jakości.
Zacznę od opisu brzmienia przetwornika na 16 bitowym materiale, czyli dla zwykłych CD odtwarzanych z transportu lub ścieżek zripowanych z CD odtwarzanych z komputera w trybie asynchronicznym poprzez dobrze zaimplementowane USB.
Najkrócej i w uproszczeniu można dźwięk określić jako duży, dynamiczny, bliski, głośny i potężny. Ale DAC oferuje także olbrzymią dawkę wyrafinowania i finezji. Pierwszy plan jest blisko, ale procesor potrafi swobodnie kreślić plany dalsze i najdalsze. Bardzo dobrze jest oddana przestrzeń, a dźwięki maja dużo powietrza. Brzmienie jest nasycone alikwotami oraz harmonicznymi i bogactwem wybrzmień, a także barw. Dźwięk jest też bardzo czysty, a separacja i detaliczność jest wybitna. Znacznie przewyższa to co proponuje Berkeley Audio Design Alpha DAC, czy produkty Ayre. Wokale są anielskie i ekspresyjne, ale także bardzo mięsiste. Męskie wokale oraz chóry mają odpowiednia masę i potęgę, która jest wypełniona w sposób referencyjny. Nie następuje przy tym pogrubienie wokali kobiecych. Niektóre instrumenty mogą wydawać się natomiast trochę pogrubione, ale to raczej taka estetyka brzmienia w kierunku gramofonu, niż odstępstwo od neutralności. Przy Audio Note inne przetworniki grają jakby nie miały basu, wydają się chude i rachityczne. Zwykle też grają jakby ciszej i mają zdecydowanie mniej alikwotów oraz powietrza. Dźwięki jakby się szybciej kończą, za sprawą mniejszej obecności harmonicznych. Jest to ewidentne bez względu na cenę konkurencyjnych przetworników.
Za nadzwyczajne i bezkonkurencyjne brzmienie przetworników Audio Note kit odpowiada w dużej części, oprócz lampowego stopnia końcowego, rezygnacja z filtrowania cyfrowego i analogowego. Zabiegi te zapewniły organiczny, ludzki przekaz oraz łatwość tworzenia nastroju i hipnotyzowania widza. Przekaz jest żywy, rytmiczny i angażujący – referencyjny. Wspomniane przewagi AN widać zarówno na jazzie, muzyce wokalnej, klasyce, w tym kameralnej oraz wielkiej orkiestrze. Przy jazgotliwej muzyce rokowej, nagranej w słabej jakości, przewagi Audio Note się zacierają, ale basu zwykle jest zawsze więcej niż u konkurencji.
Różnica brzmieniowa DAC 2.1 Level A i B polega głównie na tym, iż Level B poraża dynamiką i basem, którego jest dużo i jest on silny w kategoriach niedostępnych dla żadnego tranzystorowego przetwornika innej firmy. Najtańszy wariant DAC 2.1 Level A posiada natomiast w obszarze basu estetykę zbliżoną do najlepszych przetworników tranzystorowych i basu jest mniej niż w Level B, ale go nie brakuje. Zachowuje on wszystkie zalety Level B, z jedyną uwagą, iż dynamicznie jest trochę spokojniejszy oraz ma trochę mniejszej wagi ekspresję na basie i midbasie. Level A jest jakby zbliżony do najlepszych i najdroższych tranzystorowych przetworników jeśli chodzi o równowagę tonalną, a Level B jest zbliżony do gramofonu. Trudo ocenić, która estetyka jest lepsza, nie ma wyraźnych przewag. Ja wolę Level B, ale tańszy Level A można określić jako być może bardziej neutralny, ale kosztem ograniczenia winylowego charakteru basu niedostępnego dla żadnych innych produktów cyfrowych.
Podsumowując ocenę brzmienia 16 bitowego Audio Note DAC 2.1 kit Level A i B to przetworniki te to majstersztyk, TOP of the TOP. Nigdy nie słyszałem lepszego źródła 16 bitowego audio, zadowolą każdego kto narzeka na cyfrowy charakter swojego dotychczasowego odtwarzacza lub DACa.
Dla ścieżek 24 bitowych 88 lub 96 kHz wspomniane przewagi Audio Note kit obecne na 16 bitowym materiale ulegają spłaszczeniu i zatarciu względem referencyjnych przetworników tranzystorowych.
Wejście USB oferowane przez Audio Note kits ustępuje uznanym interfejsom dostępnym na rynku i należy raczej stosować zewnętrzny interfejs USB/spdif, np M2Tech HiFace EVO lub WaveLink HS.
Podsumowanie
Podsumowując Audio Note DAC kit 2.1 jest najlepszym znanym mi przetwornikiem dla ścieżek 16 bitowych, ale dla 24 bitowego materiału muzycznego tranzystorowa konkurencja z najwyższej półki go jednak przewyższa. Nie chodzi bynajmniej o zdolność do odtwarzania próbkowania powyżej 96kHz. Chodzi o całokształt brzmienia 24 bitowego materiału, który jest bardziej organiczny, dynamiczny i detaliczny, np. w Alpha DAC. Jednak z kolei Alpha jest dużo gorszym przetwornikiem 16 bitowym od Audio Note, od którego dzieli go w tym obszarze prawdziwa przepaść. Po prostu AN jest lepszy od każdego źródła cyfrowego 16 bitowego innych firm, a na materiale 24 bitowym z kolei AN ustępuje najlepszym konkurentom. Przetwornik Audio Note to prawdziwa gratka dla kogoś kto zmęczył się techniczno-szczupłym i bezdusznym brzmieniem tranzystorowych nawet najlepszych przetworników za 20-50K zł. Przy Audio Note, na materiale 16 bitowym, każdy tranzystorowy przetwornik gra jakby nie miał basu, ale nie tylko na tym się kończą atrakcje. To jest cyfrowy vinyl. Jak by był to zmontowany przetwornik w tej cenie, a nie kit do montażu, to powinny drżeć wszystkie drogie przetworniki z ratingami A+ w Stereophile, bo ten DAC na materiale 16 bitowym rozkłada je na łopatki za cząstkę ich ceny. To prawda, że odsługuje tylko do 96kHz i 24 bitowe ścieżki nie są już odtwarzane tak bezkonkurencyjnie i spektakularnie, ale nie ma to tak dużego znaczenia. Kto posłucha ten zrozumie. Trzeba jednak zainwestować w zewnętrzny interfejs USB.
Za ile można kupić
Przetwornik można nabyć w Kanadzie
DAC kit 2.1 level A kosztował $1250 (obecnie nie jest już oferowany)
DAC kit 2.1 level B kosztuje $1650
Opcjonalne wejście USB z płytą $129
Wysyłka z Kanady kosztuje ok. $300-400.
Od całości ceny i kosztu wysyłki zapłacisz cło i VAT, także finalny koszt wejścia w posiadania kitu AN znacznie wzrasta. ALe oststnio widuje ofertę, że sprzedawca pokrywa koszt tych opłat przy wysyłce do UE. Prawdopodobnie udziela rabatu przy wysyłce do UE, który równoważy ceny amerykańskie z europejskimi po cle i vat.
W UK jest dystrybutor kitów AN, ale ceny są znacznie wyższe, także prawdopodobnie lepiej opłaca się mimo wszystko sprowadzić kity z Kanady.
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level A
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level A – zbliżenie
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level B z kondensatorami miedzianymi Audio Note z wersji Signature
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level B Signature skończony w obudowie. Nie ma wejścia USB, bo korzystam z lepszej jakości zewnętrznego
interfejsu USB/spdif M2Tech HiFace EVO, niż oferowane opcjonalnie przez Audio Note wejście USB za 129$
opcjonalne złącza
poszczególne stopnie i moduły przetwornika DAC kit 2.1 Level B Signature
transformatory I/V sprzęgające stopień cyfrowy i analogowy w wersji DAC kit 2.1 Level B i wyższych, po prawej opcjonalna płyta wejścia USB
Audio Note DAC kit 2.1 Level B Signature wpięty w mój system