Audio Note DAC kit 2.1 Level A i 2.1 Level B Signature

Audio Note DAC 2.1 kit test
Audio Note DAC kit 2.1 opinie

Wprowadzenie

Audio Note Kits działa wysyłkowo z Kanady, skąd można zamówić kity do dowolnego kraju. Firma ma co prawda kilku dealerów, w tym w Europie, ale właściwie nie posiadają oni na stanie towaru i ceny są znacznie wyższe, a czas oczekiwania dłuższy. Firmę w Kanadzie prowadzi pasjonata Brian Smith, który koordynuje cały proces i posiada rozlicznych podwykonawców, którzy dla niego pracują. Kity były kiedyś autoryzowaną, ale zupełnie niezależną odnogą AN, która oferuje wyłącznie zestawy do montażu. Obecnie jest zupełnie niezależna i przyświeca jej ta sama filozofia brzmieniowa co AN i stosuje podobne lub identyczne rozwiązania. Część produktów jest nawet lepiej dopracowana jako kity względem oryginalnych AN. Firma oferuje naprawdę wysokiej jakości zestawy Audio Note w formie kitów do samodzielnego montażu, w bardzo konkurencyjnych cenach. W ofercie są przedwzmacniacze, wzmacniacze oraz słynne końcówki mocy Single-Ended (wzmacniacze w klasie A i AB oraz pracujące w push-pull), przedwzmacniacze gramofonowe, słynne zestawy głośnikowe Audio Note i oczywiście najbardziej popularne, będące też największym sukcesem komercyjnym DAC z 1x Oversamplingiem. Kity posiadają wiele rozwiązań pokrewnych gotowym produktom Audio Note, ale formalnie są to inne produkty o bardzo  zbliżonym brzmieniu i zapożyczonych lub pokrewnych rozwiązaniach. Niektóre płytki kitu (zasilacz, przetwornik) są identyczne jak w gotowych produktach Audio Note, podobnie zastosowane komponenty np. kondensatory.
Zamawiając kit otrzymuje się wielkie pudło (ok. 70x70x70cm) pełne części i elementów obudowy. Są one popakowane w kilkanaście woreczków foliowych. Złożenie kitu i jego uruchomienie wymaga pewnej wiedzy oraz doświadczenia. Osoba bez żadnego doświadczenia w montowaniu podobnych rzeczy, bez żadnej wiedzy w zakresie elektryki i elektroniki sobie nie poradzi. Trzeba być też przygotowanym na okoliczność, iż mogą wystąpić pewne braki lub nadmiar części w przysłanym kitcie. Trzeba się liczyć z tym, że może wystąpić konieczność domówienia brakujących części u sprzedawcy lub złożenia reklamacji w kwestii niedoborów. Widać, iż sprzedawca ma dużo (może za dużo?) zamówień i wielu poddostawców, od których otrzymuje poszczególne części zestawu i potem je kompletuje i realizuje wysyłkę kitu do finalnego klienta. Z pewnością nieraz nie panuje nad całą logistyką, co powoduje że może czegoś brakować lub jest nadmiar w paczce. W moim przypadku brakowało kosztownych kondensatorów Audio Note oraz diody led, a także CD z instrukcją. Oczywiście sprzedawca dośle to czego brakuje, po reklamacji, ale to trwa dość długo i można się denerwować. Finalny efekt akustyczny jest jednak warty tych wszystkich problemów.
package1
dostaje się wielkie pudło a w środku taką zawartość
Parametry techniczne i specyfikacja
Opcjonalne wejścia cyfrowe
Standardowo jest tylko 1 wejście cyfrowe we wszystkich kitach AN, ale można zamontować równolegle 2 ręcznie przełączane spośród poniższych dostępnych
75-ohm RCA (S/PDIF) – standardowo
110-ohm AES/EBU (XLR) – opcjonalnie
USB (wymagana dodatkowa płyta z wejściem USB) – opcjonalnie
Wyjście
Single-ended stereo RCA
Impedancja wyjściowa
1.3 K
Poziom wyjścia
2.5V RMS
Zasilanie opcjonalnie
100/120/240VAC, 50/60Hz
Wsparcie dla formatów
16/44.1kHz
24/48kHz
24/88.2kHz
24/96kHz
brak HDCD
Wymiary obudowy
S 381mm, G 406 mm, W 146 mm
Obsługa i budowa
Na panelu przednim nie ma żadnych przełączników ani regulacji. Na tylnym panelu mamy standardowo tylko włącznik zasilania, gniazdo zasilające oraz 1 parę wyjść RCA oraz cyfrowe gniazdo wejściowe koaksjalne spdif. Obudowa jest oparta na standardowym stalowym chassis z blachy, jednakowym dla prawie wszystkich kitów AN (przetworniki, przedwzmacniacze i niektóre wzmacniacze), gdzie tylko frontowa nakładka z akrylu oraz tylna akrylowa są wymienne i zindywidualizowane. W akrylu są jednak już wywiercone wszystkie opcjonalne otwory dla każdego typu wejścia cyfrowego oraz USB, nawet jak ich nie ma na pokładzie. Także obowiązkowe są wszystkie otwory pod opcjonalne złącza przez które kurz wpada do obudowy.
Zaktualizowany DAC kit 2.1 po raz pierwszy został wprowadzony w 2007 roku i jest jednym z największych sukcesów sprzedażowych kitów Audio Note. DAC Kit 2.1 znacznie poprawiono względem oryginalnego AN DAC kit, a jego zasilacz zapożyczono z linii produktów gotowych Audio Note. Rozwinięciem kitu DAC 2.1 level A jest level B. Kolejne opcje to DAC kit 3.1 oraz flagowy DAC kit 4.1, a każdy może być dodatkowo wyposażony w podzespoły Signature. W każdym DAC (2.1, 3.1, 4.1) jest ta sama płyta przetwornika i zasilania oraz lampowy stopień końcowy. Różnice polegają głównie na zastosowaniu dodatkowych stopni pośrednich i końcowych na transformatorach, lepszych samych transformatorów oraz części z wersji Signature, srebrnego okablowania itp. Już DAC kit 2.1 zawiera najnowszą płytę zasilacza M2 Power Supply taką samą jak w fabrycznych produktach AN. Płyta samego przetwornika cyfrowo analogowego, dodatkowe transformatory I/V (dostępne od DAC kit 2.1 level B w górę) pomiędzy stopniem cyfrowym i analogowym, lampowy stopień wyjściowy na podwójnych lampach 6922/6DJ8 zostały zaprojektowane przez Andy Grove.
Do atrybutów, które sprawiają, iż DAC Audio Note brzmi bezkonkurencyjnie należą:
Podwójny stopień analogowy na lampach 6922 (indywidualnie zasilany),
Cyfrowe i analogowe sekcje z oddzielnym zasilaniem wtórnym,
Wysoko oceniony i poprawiony moduł zasilania M2 dla sekcji analogowej,
Brak filtrowania cyfrowego, 1x oversampling,
Brak filtrowania analogowego (filtr analogowy został całkowicie usunięty z układu),
I / V transformatory do maksymalizacji transferu energii (poprawiają punch i bas) pomiędzy sekcjami cyfrową i analogową,
Płyta sekcji cyfrowej przetwornika jest gotowa i zmontowana fabrycznie,
DAC oferuje jest wielką gamę opcji i dostępnych up-grade,
Opcja wejścia USB jest również dostępna,
Płyta przetwornika Signature zawiera wysokiej klasy kondensatory Nichicon.
Możliwa konfiguracja
jako DAC do transportu CD
lub w konfiguracji PC audio:
Cichy komputer lub laptop,
Dobry interfejs USB/spdif np. M2Tech HiFace EVO (koniecznie zasilany z akumulatora),
Media Monkey, Foobar 2000 – bezpłatne programy do zarządzania plikami.
Brzmienie
Tu napisze coś co zapewne zdziwi wiele osób, ale kit brzmii o klasę lepiej niż oryginalny DAC Audio Note 2.1x a nawet 2.1x Signature. Kit został więc znacznie poprawiony względem fabrycznej konstrukcji, brzmi soczyście i wybitnie czego nie można powiedzieć o DAC fabrycznym, którego teoretycznie powinien być tańszym odpowiednikiem do samodzielnego montażu. Szczegółowa ocena brzmienia rewelacyjnego przetwornika Audio Note DAC 2.1, w wersji najniższej Level A oraz 2.1 Level B Signature z miedziowymi kondensatorami AN. Oba te przetworniki zbudowałem na początku 2012 roku.
Podobnie jak przy przetworniku Berkeley Audio Design Alpha DAC trzeba rozgraniczyć brzmienie materiału 16 bitowego i 24 bitowego na przetworniku Audio Note. W tym przypadku sytuacja jest jednak odwrotna. Audio Note DAC 2.1 Level B, ale także Level A jest bezkonkurencyjny na 16 bitach, ale przy 24 bitach można znaleźć podobnie dobrze brzmiące przetworniki innych firm, a nawet lepiej brzmiące, ale różnica na korzyść innych nie jest już tak duża. Ograniczeniem Audio Note jest na pewno maksymalne próbkowanie 96kHz przy 24 bitach, ale to jest głównie ograniczenie na papierze, bo łatwo można znaleźć wiele ścieżek 88 i 96KHz, których jakość jest wystarczająca, także nie potrzeba sięgać do 192kHz aby poczuć, że jest lepiej. Często wcale nie słychać aby materiał próbkowany 192kHz grał lepiej od 88kHz lub 96kHz. Różnica jest iluzoryczna, a pliki 192kHz zajmują bardzo dużo miejsca na dysku, nie przynosząc istotnego progresu jakości.
Zacznę od opisu brzmienia przetwornika na 16 bitowym materiale, czyli dla zwykłych CD odtwarzanych z transportu lub ścieżek zripowanych z CD odtwarzanych z komputera w trybie asynchronicznym poprzez dobrze zaimplementowane USB.
Najkrócej i w uproszczeniu można dźwięk określić jako duży, dynamiczny, bliski, głośny i potężny. Ale DAC oferuje także olbrzymią dawkę wyrafinowania i finezji. Pierwszy plan jest blisko, ale procesor potrafi swobodnie kreślić plany dalsze i najdalsze. Bardzo dobrze jest oddana przestrzeń, a dźwięki maja dużo powietrza. Brzmienie jest nasycone alikwotami oraz harmonicznymi i bogactwem wybrzmień, a także barw. Dźwięk jest też bardzo czysty, a separacja i detaliczność jest wybitna. Znacznie przewyższa to co proponuje Berkeley Audio Design Alpha DAC, czy produkty Ayre. Wokale są anielskie i ekspresyjne, ale także bardzo mięsiste. Męskie wokale oraz chóry mają odpowiednia masę i potęgę, która jest wypełniona w sposób referencyjny. Nie następuje przy tym pogrubienie wokali kobiecych. Niektóre instrumenty mogą wydawać się natomiast trochę pogrubione, ale to raczej taka estetyka brzmienia w kierunku gramofonu, niż odstępstwo od neutralności. Przy Audio Note inne przetworniki grają jakby nie miały basu, wydają się chude i rachityczne. Zwykle też grają jakby ciszej i mają zdecydowanie mniej alikwotów oraz powietrza. Dźwięki jakby się szybciej kończą, za sprawą mniejszej obecności harmonicznych. Jest to ewidentne bez względu na cenę konkurencyjnych przetworników.
Za nadzwyczajne i bezkonkurencyjne brzmienie przetworników Audio Note kit odpowiada w dużej części, oprócz lampowego stopnia końcowego, rezygnacja z filtrowania cyfrowego i analogowego. Zabiegi te zapewniły organiczny, ludzki przekaz oraz łatwość tworzenia nastroju i hipnotyzowania widza. Przekaz jest żywy, rytmiczny i angażujący – referencyjny. Wspomniane przewagi AN widać zarówno na jazzie, muzyce wokalnej, klasyce, w tym kameralnej oraz wielkiej orkiestrze. Przy jazgotliwej muzyce rokowej, nagranej w słabej jakości, przewagi Audio Note się zacierają, ale basu zwykle jest zawsze więcej niż u konkurencji.
Różnica brzmieniowa DAC 2.1 Level A i B polega głównie na tym, iż Level B poraża dynamiką i basem, którego jest dużo i jest on silny w kategoriach niedostępnych dla żadnego tranzystorowego przetwornika innej firmy. Najtańszy wariant DAC 2.1 Level A posiada natomiast w obszarze basu estetykę zbliżoną do najlepszych przetworników tranzystorowych i basu jest mniej niż w Level B, ale go nie brakuje. Zachowuje on wszystkie zalety Level B, z jedyną uwagą, iż dynamicznie jest trochę spokojniejszy oraz ma trochę mniejszej wagi ekspresję na basie i midbasie. Level A jest jakby zbliżony do najlepszych i najdroższych tranzystorowych przetworników jeśli chodzi o równowagę tonalną, a Level B jest zbliżony do gramofonu. Trudo ocenić, która estetyka jest lepsza, nie ma wyraźnych przewag. Ja wolę Level B, ale tańszy Level A można określić jako być może bardziej neutralny, ale kosztem ograniczenia winylowego charakteru basu niedostępnego dla żadnych innych produktów cyfrowych.
Podsumowując ocenę brzmienia 16 bitowego Audio Note DAC 2.1 kit Level A i B to przetworniki te to majstersztyk, TOP of the TOP. Nigdy nie słyszałem lepszego źródła 16 bitowego audio, zadowolą każdego kto narzeka na cyfrowy charakter swojego dotychczasowego odtwarzacza lub DACa.
Dla ścieżek 24 bitowych 88 lub 96 kHz wspomniane przewagi Audio Note kit obecne na 16 bitowym materiale ulegają spłaszczeniu i zatarciu względem referencyjnych przetworników tranzystorowych. W porównaniu do BADA Alpha równowaga tonalna Audio Note jest w zasadzie taka sama jak tranzystorowego procesora, ale bas i alikwoty oraz organiczność, żywość i detaliczność przekazu Alpha jest lepsza od Audio Note i to bez utraty analogowego charakteru. Alpha jest nawet nieznacznie bardziej emocjonalny od lampowego AN, podobnie jest z dynamiką i wielkością sceny, którą BADA tworzy z większym rozmachem. Wspomniana równowaga tonalna, wypełnienie wokali masą i niskimi składowymi są równorzędne. Bas BADA Alpha ma jednak większe zróżnicowanie, selektywność i kontur, być może także zejście w subsoniczne rejestry jest lepiej kontrolowane.
Wejście USB oferowane przez Audio Note kits ustępuje uznanym interfejsom dostępnym na rynku i należy raczej stosować zewnętrzny interfejs USB/spdif, np M2Tech HiFace EVO lub WaveLink HS.
Podsumowanie
Podsumowując Audio Note DAC kit 2.1 jest najlepszym znanym mi przetwornikiem dla ścieżek 16 bitowych, ale dla 24 bitowego materiału muzycznego tranzystorowa konkurencja z najwyższej półki go jednak przewyższa. Nie chodzi bynajmniej o zdolność do odtwarzania próbkowania powyżej 96kHz. Chodzi o całokształt brzmienia 24 bitowego materiału, który jest bardziej organiczny, dynamiczny i detaliczny, np.  w Alpha DAC. Jednak z kolei Alpha jest dużo gorszym przetwornikiem 16 bitowym od Audio Note, od którego dzieli go w tym obszarze prawdziwa przepaść. Po prostu AN jest lepszy od każdego źródła cyfrowego 16 bitowego innych firm, a na materiale 24 bitowym z kolei AN ustępuje najlepszym konkurentom. Przetwornik Audio Note to prawdziwa gratka dla kogoś kto zmęczył się techniczno-szczupłym i bezdusznym brzmieniem tranzystorowych nawet najlepszych przetworników za 20-50K zł. Przy Audio Note, na materiale 16 bitowym, każdy tranzystorowy przetwornik gra jakby nie miał basu, ale nie tylko na tym się kończą atrakcje. To jest cyfrowy vinyl. Jak by był to zmontowany przetwornik w tej cenie, a nie kit do montażu, to powinny drżeć wszystkie drogie przetworniki z ratingami A+ w Stereophile, bo ten DAC na materiale 16 bitowym rozkłada je na łopatki za cząstkę ich ceny. To prawda, że odsługuje tylko do 96kHz i 24 bitowe ścieżki nie są już odtwarzane tak bezkonkurencyjnie i spektakularnie, ale nie ma to tak dużego znaczenia. Kto posłucha ten zrozumie. Trzeba jednak zainwestować w zewnętrzny interfejs USB.
Za ile można kupić
Przetwornik można nabyć w Kanadzie
DAC kit 2.1 level A kosztował $1250 (obecnie nie jest już oferowany)
DAC kit 2.1 level B kosztuje $1650
Opcjonalne wejście USB z płytą $129
Wysyłka z Kanady kosztuje ok. $300-400.
Od całości ceny i kosztu wysyłki zapłacisz cło i VAT, także finalny koszt wejścia w posiadania kitu AN znacznie wzrasta. ALe oststnio widuje ofertę, że sprzedawca pokrywa koszt tych opłat przy wysyłce do UE. Prawdopodobnie udziela rabatu przy wysyłce do UE, który równoważy ceny amerykańskie z europejskimi po cle i vat.
W UK jest dystrybutor kitów AN, ale ceny są znacznie wyższe, także prawdopodobnie lepiej opłaca się mimo wszystko sprowadzić kity z Kanady.
DAC_2_1A_maly
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level A
DAC_2_1A_zblizenie_maly
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level A – zbliżenie
AN_DAC2_1_inside_left
AN_DAC2_1_inside_right
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level B z kondensatorami miedzianymi Audio Note z wersji Signature
AN_DAC2_1_gotowy
AN_DAC2_1_back
przetwornik Audio Note DAC kit 2.1 Level B Signature skończony w obudowie. Nie ma wejścia USB, bo korzystam z lepszej jakości zewnętrznego
interfejsu USB/spdif M2Tech HiFace EVO, niż oferowane opcjonalnie przez Audio Note wejście USB za 129$
DAC2_1_Rear_opcjonalne_z__acza
opcjonalne złącza
DAC2_1_mk2_anatomy01
poszczególne stopnie i moduły przetwornika DAC kit 2.1 Level B Signature
USBOptionBlock
transformatory I/V sprzęgające stopień cyfrowy i analogowy w wersji DAC kit 2.1 Level B i wyższych, po prawej opcjonalna płyta wejścia USB
AN_DAC2_1_wsrod_innych
Audio Note DAC kit 2.1 Level B Signature wpięty w mój system

PC Audio, DAC, Hi-End historia, DIY kolumny loudspeakers