Sony TC-KA6ES
opuścił kolekcję
Powstał pod koniec epoki kasety i jest ostatnim produktem Sony i to głównie na rynek europejski. Na pokładzie Dolby S. Klienci z USA widzieli TC-KA3ES który posiadał inną głowicę. Były jeszcze TC-KA5ES (tylko na Japonię) i TC-KA7ES (prawdopodobnie tylko na Japonię).
Konstrukcja:
Jakość wykonania jest typowa dla Sony. Obudowa wykonana jest z jednoczęściowej blachy. Front z plastra aluminium wygląda potężniej niż magnetofony innych producentów tego okresu.
Elektronika jest natomiast bardzo dobra: niektóre audiofilskie kondensatory, tranzystory FE itd. Są całkiem miłym akcentem. Ten Sony używa kompaktowego obwodu Dolby S, więc płyta tego systemu jest niewielka.
Mechanizm ten jest dobrze znany z Sony TCM200D z silnikiem z bezpośrednim napędem. Wewnątrz znajduje się kilka kół zębatych, aby zapewnić prawidłowe działanie serwomechanizmu podczas uruchamiania głowicy lub innych funkcji transportowych. Serce tego układu opiera się na trzecim pomocniczym silniku prądu stałego. Używa niewielkiego paska, który jest dość trudny do zastąpienia. Poza tym transport TCD200M jest łatwy w utrzymaniu. Wykorzystuje on model z podwójnym sprzężeniem zwrotnym z zamkniętym obiegiem z silnikiem o napędzie bezpośrednim i podwójnym kabestanem umieszczonym w odlewanym bloku aluminiowym.
Sony TC-KA6ES ma wiele opcji, ale używa standardowego licznika w pseudo czasie rzeczywistym i przycisku pamięci. Wyszukuje tylko na jeden utwór do przodu lub do tyłu. Wyświetlacz jest dobry i czytelny: bardzo wyraźne, niezbyt duże symbole (zwłaszcza znaczniki poziomu podczas procesu kalibracji), ale jest dość łatwy do odczytania i nie zbiera dużych ilości pyłu, jak robią to inne modele.
Przełącznik monitora to prosta obsługa przycisku, lepsza niż dziwny przełącznik operacyjny w TC-K950 / 970 / 990ES itp. Poprawiona jest także kalibracja: wyrównanie poziomu, odchylenia i nagrywania, które można regulować w sposób ciągły, nie tylko w trzech dyskretnych krokach, jak w starszych ES Sony. Jest prosty i skuteczny w użyciu.
TC-KA6ES używa również ostatniej wersji systemu Dolby NR Dolby S, który jest drugim modelem w serii ES noszącycm znaczek S.
Warto wspomnieć, że bardzo interesujące jest to, że niemiecki magazyn „Stereoplay” umieścił Sony TC-KA6ES w klasie wyprzedzając Nakamichi Dragon i CR7, Revox B215 itd.
Brzmienie:
Sony TC-KA6ES ma bardzo dobry dźwięk – o wiele lepszy, na przykład niż Teac V7000. Mocny, miękki bas i wyraźny, szczegółowy i bardzo analityczny dźwięk stawiają go wysoko. Ma energię i dynamikę. Średni bas jest bardzo dobrze zdefiniowany i ma naprawdę dobrze brzmiące ciało. Instrumenty są zlokalizowane podczas występu.
Scena 3D jest doskonała, a instrumenty nie nachalne, ale odprężone. Deck nie jest moim zdaniem tak neutralny i emocjonalny jak większość wysokich modeli Nakamichi, ale dobrze wpisuje się w model brzmienia najwyższych odtwarzaczy kompaktowych Sony z lat 90. Nie ma tego w pełni zrelaksowanego brzmienia, ale bardziej jasne i przejrzyste. HX Pro działa dobrze.
Wnioski:
Na tle innych, starszych modeli Sony np. 990ES który był jednym z najlepiej zbudowanych magnetofonów Sony kiedykolwiek poza TC-KA7ES, a zwłaszcza TC-K777 wynikiem porównania 6ES z 990ES jest remis. Oba brzmią dokładnie tak samo na tych samych taśmach. Jest to zdecydowanie na korzyść 6ES bo 990ES wygląda jak czołg i jest lepiej zbudowany, ale gra tak samo, jak optycznie odchudzony 6ES.
Stereo Cassette Deck produkowany (1995-2001)
Specyfikacja
Type: 3-head, single compact cassette deck
Track System: 4-track, 2-channel stereo
Tape Speed: 4.8 cm/s
Heads: 1 x combination record/playback, 1 x erase
Motor: 1 x reel, 1 x capstan, 1 x assist
Tape Type: type I, CrO2, Metal
Noise Reduction: B, C, S, HX Pro
Frequency Response: 20Hz to 21kHz (Metal tape)
Signal to Noise Ratio: 85dB (dolby S)
Wow and Flutter: 0.05%
Total Harmonic Distortion: 1.5%
Input: 160mV (line)
Output: 0.5V (line)
Dimensions: 430 x 135 x 360mm
Weight: 7.6kg
opuścił kolekcję