karta muzyczna – ESI Juli@ – 24-Bit/192kHz

juli__w_pudelku
Wprowadzenie
Jestem w posiadaniu i używam tej karty od ok. 2 lat i była ona moim pierwszym kontaktem z audiofilskim PC audio. Nabyłem kartę ESI Joli@, zachęcony dźwiękiem z serwera połączonego z przetwornikiem DAC Alpha Berkeley Audio Design na CES w Las Vegas w 2009. Nie wiedząc czy to w ogóle się sprawdzi w moim systemie i mając audiofilską „podejrzliwość” co do plików, komputerów etc, nie chciałem inwestować 2500zł w kartę LYNX AES16 (ona była wtedy w Las Vegas). Wydając bezpieczniej „tylko” 500zł na Joli@, za jej pośrednictwem próbowałem z komputera Dell zrobić serwer i podłączyć go do wejść cyfrowych mojego Accuphase DP-78. Już w pierwszych próbach, po pewnych problemach z setupowaniem wejść / wyjść w sterowniku karty dźwiękowej, działało, ale z dźwięku z dysku twardego nie byłem do końca zadowolony, choć używałem zripowanych programem Excact Audio Copy plików wav 44.1 16, zgranych z krążków audiofilskich. Okazało się, iż Accuphase DP-78 akceptuje też na wejściu cyfrowym pliki 176.4kHz 24bity. Może i akceptuje także 192kHz, ale takich ścieżek nie miałem, ale 176.4 z pewnych względów, o których piszę w zakładce „Najlepsze źródła cyfrowe – historia” na temat Pacific Microsonics, są nawet lepsze.
Dobry koncentryczny cyfrowy chinch XLO Signature, musiałem podłączyć do karty Joli@ za pośrednictwem dostarczonego białego rozgałęziacza-przejściówki (nazywają to – Łączem dodatkowych kabli „breakout”) z małego gniazda, podobnego do SVHS na DIN i RCA, gdyż bezpośrednio na śledziu wyjściowym karta nie ma wyjścia koaksjalnego, a jedynie toslink, którego osobiście nie lubię i uważam za gorsze akustycznie połączenie od kabla koaksjalnego, które dodatkowo limituje próbkowanie max do 96kHz. Wszystko działało, ale z naprawdę dobrych nagrań dźwięk był jakby bardziej „cyfrowy” niż bezpośrednio z odtwarzacza CD Accuphase. Nagrania mniej wymagające, jak np. przeciętnie zrealizowana klasyka lub większość muzyki rozrywkowej, jako pliki wav grały identycznie jak te same ścieżki z oryginalnej płyty bezpośrednio z dyskofonu Accuphase.
Na nagraniach wyrafinowanych, bardzo dobrze zrealizowanych, była jednak różnica w postaci tej większej „cyfryzacji” dźwięku z serwera vs bezpośrednio z odtwarzacza i płyty CD.
Pomyślałem, iż to sprawa tego że karta Joli@ kosztuje tylko 400zł, a nie 2000-3000 i to dlatego nie można mieć za te pieniądze wszystkiego, a dodatkowo ta przejściówka-rozgałęziacz na pewno degraduje dźwięk, bo to takie cienkie białe kabelki.

Postanowiłem zaryzykować i przerobić kartę Joli@, wbudowując do niej gniazdo RCA z wyjściem koaksjalnym bezpośrednio z płyty, aby nie degradować dźwięku dodatkowymi połączeniami. Jedynym rozwiązaniem było zastąpienie wyjścia toslink gniazdem RCA, bo nie było miejsca na dodatkowe gniazdo. Usunąłem toslink i zamontowałem więc w to miejsce złocone gniazdo RCA. To rozwiązanie okazało się strzałem w 10, nie dość że na wyjściu RCA jest sygnał do 192kHz (toslink go ograniczał do 96kHz), to jeszcze okazało się, iż bardzo poprawiła się jakość dźwięku. Zniknęła ta cyfryzacja i trudno odróżnić zripowany plik wav z serwera od oryginalnej ścieżki odtwarzanej z audiofilskiej płyty CD, a do tego jest możliwość odtwarzania master tracków np. HRx od Reference Recordings 176.4 24. Te ścieżki nabywane na DVD+R bezpośrednio od wytwórni są na prawdę rewelacyjne, żaden materiał muzyczny im nie dorównuje. Zabawa ta jest dość droga, bo jedna płyta matka przegrana na DVD+R od RR kosztuje ok. 45$ + wysyłka 15$. Można ściągnąć kilka free demo ścieżek ze strony RR. Wysyłka z RR jest tylko pocztą, nie można całej płyty ściągnąć siecią (tylko 2+2 demo są dostępne do downloadu). Także ścieżki kupowane np w HD Tracks te; 96 24 lub 88.2 24 grają wyraźnie lepiej od płyt CD odtwarzanych z Accuphase DP-78, którego potem zastąpiłem przetwornikiem Berkeley Audio Design DAC Alpha. Jest to różnica wyraźna, a nie szukana na siłę. Polecam zabawę z plikami HD Master, jest to nowy rozdział w audiofilii. Ważne jest oczywiście właściwe skonfigurowanie systemu PC audio, bo oprócz karty dźwiękowej podstawą jest dobry przetwornik zewnętrzny, albo CD Player z wejściami cyfrowymi. Takie wejścia ma nie tylko drogi Accuphase, ale wiele innych, także i np. Arcam Azur 840.

Karta Joli@ ma oczywiście wady, bo cena 400zł jest zbyt niska, aby tak nie było. Jednak te wady dotyczą zastosowania jako przetwornik analogowo cyfrowy, czyli podczas zgrywania wejściami analogowymi, wówczas odczuwalna jest degradacja dobrych nagrań. Dźwięk jest mniejszy i bardziej uwięziony pomiędzy kolumnami, traci soczystość i jest ogólnie mniej wyrafinowany, zupełnie jak z taniego odtwarzacza CD.
Na szczęście, w zastosowaniu jako karta do komputera-serwera muzycznego z wyjściem koaksjalnym na zewnętrzny przetwornik, Joli@ spisuje się znakomicie. Bardzo trudno odróżnić dźwięk z płyty poprzez odtwarzacz CD, od tego samego nagrania zripowanego i puszczanego z dysku twardego poprzez ten sam odtwarzacz w funkcji przetwornika C/A, a o to chodzi. Zachowane są emocje muzyczne, alikwoty i pozytywne wibracje, bez wysuszania dźwięku lub uwypuklania cyfrowego charakteru. Spisuje się pod tym kątem lepiej niż interfejsy USB audio, np Audiophilleo 2, o którym piszę w oddzielnej zakładce.

W cenie zaledwie 400zł, po przeróbce gniazda – Rewelacja !

Wyposażenie dostarczone w pudełku
1)       Karta-PCI ESI Juli@,
2)       Kabel przejściówka z zewnętrznymi złączami dla interfejsu MIDI I/O i S/PDIF I/O,
3)       CD z driverami,
4)       CD z instrukcją w PDF,
5)       CD z Cubase LE (dość przyjazny program do nagrywania i masterowania ścieżek – wersja OEM, z pewnymi ograniczeniami np.
za       zapis tylko do 96kHz 24),
6)       + Inne programy w wersji demo lub niepełnych, ale mniej kluczowe

 

juli_w_czesciach
juli__zlozona
Opis karty:
(skompilowany na podstawie dostarczonej instrukcji obsługi PDF, z której są tu zaczerpnięte wybrane części tekstu)
Karta Juli@ firmy ESI to wysokiej jakości interfejs 4×4 audio/MIDI 24- bit/192kHz z dwustronną częścią płyty umożliwiającą wybór wejść/wyjść. Juli@ to interfejs audio dla programów nagrywających do domowego studia. Karta ma 2 analogowe kanały wejściowe i 2 analogowe kanały wyjściowe z obsługą 24-bit 192kHz na specjalnej dwustronnej części płyty. Możesz wybierać pomiędzy gniazdami niesymetrycznymi -10 dBV typu RCA i symetrycznymi +4dBu 1/4” TRS – w zależności od twoich potrzeb. Możesz wybrać, które ze złącz chcesz uaktywnić — profesjonalne zbalansowane jacki (1/4 „TRS) albo standartowe chinch (RCA).
Do pozostałych cech należą: wejście S/PDIF z detekcją zegara, automatyczna synchronizacja, obsługa monitorowania sygnałów wejść analogowych i cyfrowych w czasie rzeczywistym. Juli@ posiada cyfrowe wejście/wyjście elektryczne 24bit 192kHz i wyjście optyczne 24bit 96kHz, 16 kanałowy port we/wy MIDI oraz funkcjonalność sterownika E-WDM wraz z DirectWIRE 3.0
Panel sterowania (konsola) Juli@ pozwala regulować ustawienia karty i jest łatwa w użyciu.
juli__panel_sterowania
DirectWIRE Panel jest to technologia cyfrowego wirtualnego kierowania sygnałów. DirectWIRE kieruje sygnały wewnętrznie wewnątrz aplikacji używających standardowych sterowników audio, takich jak WDM, ASIO i MME, nawet kiedy są uruchomione jednocześnie. Wiersze reprezentują porty wejściowe i wyjściowe. Kolumny reprezentują wejścia i wyjścia (on i off) odpowiadających im sterowników. Kierowanie wirtualnych kabli odbywa się poprzez przeciąganie myszą z jednego punktu do innego.
juli__direct_wire
CECHY KLUCZOWE
– W zależności od potrzebnych wejść/wyjść I/O, użytkownik może wybrać albo łącza symetryczne (+4dBu nominal), albo niesymetryczne (-10dBV nominal)
– rozpoznawanie sygnału cyfrowego na wejściu S/PDIF
– 2 liniowe wejścia analogowe 1/2 (możesz wybrać łącza symetryczne lub niesymetryczne),
– 2 liniowe wyjścia analogowe 3/4 (możesz wybrać łącza symetryczne lub niesymetryczne – obydwa te typy nie mogą być używane jednocześnie),
– łącze dodatkowych kabli (breakout),
– wyjście optyczne S/PDIF – wysyła sygnały z wyjść 3/4 (‚Juli@ 3/4’) z aplikacji audio. Maksymalne próbkowanie dla wyjścia optycznego to 96kHz,
– dodatkowy kabel karty Juli@ (breakout) – ten kabel zapewnia wejścia/wyjścia cyfrowe elektryczne 24bit/192kHz i 16 kanałowy port we/wy MIDI. Port we/wy cyfrowy elektryczny wysyła i odbiera sygnały z kanałów 3/4 (‚Juli@ 3/4 ‚) z twojej aplikacji audio. Te łącza cyfrowe w pełni obsługują aż do
192kHz,
– DirectWIRE 3.0,
– 4×4 aż do 24-bit/192kHz, full-duplex – interfejs do nagrywania z MIDI I/O,
– Uniwersalna płyta (kompatybilna z 3.3V i 5V PCI slot),
– Niezależna kontrola monitorowania wejść analogowych, wejść cyfrowych i sygnałów cyfrowych wyjściowych,
– 16 kanałów MIDI I/O,
– Obsługa sterownika E-WDM: obsługa MME, DirectSound, ASIO 2.0 i GigaStudio,
– OS: Microsoft Windows® XP/2000/ME/98SE.
MINIMALNE WYMAGANIA SYSTEMOWE
– Intel Pentium III CPU lub równoważny,
– Płyta główna obsługująca Pentium III (np.: Intel 815 / 845 / 865 / 875, VIA694 / KT133 / KT266 / KT333 / KT600, itd.),
– Co najmniej 256MB pamięci RAM,
– Jeden wolny slot PCI,
– System operacyjny Microsoft Windows 98SE/ME/2000/XP,
– Kontroler HDD UDMA 66/100 i 5400rpm,
– Głośniki aktywne lub głośniki i wzmacniacz.
I Specyfikacja (ENG)
Analog Inputs
* Unbalanced Part
1) Connector Type : Gold-plated RCA female (line in 1 and 2)
2) Peak level : 0dBFS @ +6dBV (-10dBV nominal)
3) Impedance : 10k ohms minimum
* Balanced Part
1) Connector Type : 1/4″ female TRS-type, balanced or unbalanced(line in 1 and 2)
2) Peak level : 0dBFS @ +20dBu (+4dBu nominal)
3) Impedance : 10k ohms minimum
II Analog Ouputs
* Unbalanced Part
1) Connector Type : Gold-plated RCA female (line out 1 and 2)
2) Peak level : +6dBV @ 0dBFS (-10dBV nominal)
3) Impedance : 100 ohms minimum
4) Attenuation Control : -63dB ~ 0dB (0.5dB step size)
* Balanced Part
1) Connector Type: 1/4″ female TRS-type, balanced or unbalanced (line out 1 and 2)
2) Peak level : +20dBu @ 0dBFS (+4dBu nominal)
3) Impedance : 100 ohms minimum
4) Attenuation Control : -63dB ~ 0dB (0.5dB step size)
III Monitor
1) Monitor Control: Analog input, Digital input, Digital output
2) Attenuation Control : -63dB ~ 0dB (0.5dB step size)
IV Digital Audio
1). Sample rate : 44.1,48,88.2,96,176.4,192KHz
2) A/D Converter (AK5385A)
– Signal to Noise Ratio : 114dB (A-weighted) @ fs=48kHz
– Dynamic Range : 114dB (-60dBFS with A-weighted) @ fs=48kHz
– Inter channel Isolation : -120dB
– Resolution : 24-Bit
3) D/A Converter (AK4385)
– Signal to Noise Ratio: 112dB (A-weighted) @ fs=44.1kHz
– Dynamic Range (S/N) : 112dB (60dBFS with A-weighted) @ fs=44.1kHz
– THD+N : -94dB @ fs=44.1kHz
– Inter channel Isolation : -100dB
– Attenuation Control : -63dB ~ +0dB (0.5dB Step Size)
– Resolution : 24-Bit
4) Digital Input
– Connector Type : RCA(provided via breakout cable)
– Format : IEC-60958 Consumer(S/PDIF coaxial)
– Sampling Rate : 44.1,48,88.2,96,176.4,192KHz
– Resolution : 24-Bit
5) Digital Output
– Connector Type : RCA(provided via breakout cable), Optical(on board)
– Format : IEC-60958 Consumer(S/PDIF coaxial)
– Sampling Rate : 44.1,48,88.2,96,176.4,192KHz(176.4,192kHz only coaxial)
– Resolution : 24-Bit
6) MIDI I/O
– 1-in, 1-out; 16 MIDI channels in and out

– Connector Type : Standard MIDI 5-pin DIN (provided via breakout cable)

Poniżej foto dorobionego wyjścia cyfrowego RCA

juli__przerobione_gniazdo36
widać dokładnie gdzie na płytce wlutować przewody. Plusik to miejsce wlutowania przewodu sygnałowego (gorący), który idzie
spod spodu karty od gniazda, a drugi to masa – co dobrze widać.

PC Audio, DAC, Hi-End historia, DIY kolumny loudspeakers